سفر «محمد بن سلمان» به لندن به تأخیر افتاد

سفر «محمد بن سلمان» به لندن به تأخیر افتاد
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 22:32

نشریه «میدل ایست آی» روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی از تأخیر در برنامه سفر 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان به لندن خبر داد.

العالم - عربستان

محمد بن سلمان که قرار بود در ماه جاری میلادی (فوریه - بهمن و اسفند) به دعوت ترزا می نخست‌وزیر انگلیس برای سه روز به لندن سفر کند، برنامه‌اش را به 7 مارس ( 16 اسفند) موکول کرده است. این تصمیم پس‌ازآن گرفته شد که مقامات سعودی نسبت به پیامدهای ناشی از مواضع منفی رسانه‌های انگلیس نسبت به عربستان و احتمال برگزاری تظاهرات گسترده در لندن به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه بن سلمان در یمن ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نشریه انگلیسی افزود: شبکه تلویزیونی بی.بی.سی ماه گذشته مستندی را به نام 'خاندان آل سعود: خانواده‌ای در جنگ' پخش کرد که خشم سعودی‌ها را برانگیخت. این مستند نشان داد که خاندان آل سعود درحالی‌که از درون دچار بی‌ثباتی هستند، با مشکلاتی همچون اختلافات دیپلماتیک با قطر، رقابت با ایران و جنگ در یمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به نوشته «میدل ایست آی»، سفر محمد بن سلمان به لندن اولین سفر رسمی وی به خارج از عربستان پس از اجرای طرح پاک‌سازی فساد به ریاست وی به شمار می‌رود. آبان ماه گذشته کمیته‌ای موسوم به 'مبارزه با فساد' عربستان با دستور ملک سلمان و به ریاست محمد بن سلمان (ولیعهد) تأسیس شد و به‌موجب آن تنی چند از شاهزادگان و وزیران سابق و نیز شماری از سرمایه‌داران عربستانی به اتهام‌های مختلف ازجمله فساد و پول‌شویی بازداشت شدند. 

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، محمد بن سلمان قرار است در لندن با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس دیدار کند اما زمان بیشتری از اقامتش را با خاندان سلطنتی انگلیس در خارج از پایتخت سپری خواهد کرد.

آخرین باری که ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان در سال 2007 به لندن سفر کرد، تظاهرات گسترده‌ای علیه وی به راه افتاد و تعدادی از سیاستمداران انگلیسی به نشان اعتراض نسبت به وضعیت حقوق بشر در عربستان، در ضیافت شامی که با حضور ملک عبدالله ترتیب داده‌شده بود شرکت نکردند. 

لغو سفر ولیعهد عربستان به انگلیس به دلیل خشم افکار عمومی در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز به دلایل مشابهی تاکنون سه بار سفر خود به لندن را تاخیر انداخته است. معترضان به سفر ترامپ هشدار داده اند در صورت حضور او در لندن، خیابان های شهر را از طریق برگزاری تظاهرات گسترده مسدود و اجازه تردد به خودروی حامل وی نخواهند داد.

عربستان به همراه چند کشور دیگر تحت عنوان نیروهای ائتلاف از ششم فروردین سال 94 با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی به این کشور کرده اند. 

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان علیه یمن، حدود 4 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در آموزش نیروهای سعودی نیز نقش جدی داشته است.

معترضان به سیاست‌های تهاجمی و سرکوبگرانه عربستان در منطقه، شنبه گذشته در برابر سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار پایان هرچه سریع‌تر معاملات تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

احمد بن شمسی سخنگوی این سازمان اعلام کرد: محمد بن سلمان، به‌عنوان وزیر دفاع و یکی از رهبران بارز عربستان مسئول همه حوادثی است که در یمن رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تحریم‌ها و مجازات‌هایی علیه وی اعمال کند، چرا که ائتلاف عربستان به شکل فاجعه باری قوانین بین‌المللی جنگی را نقض کرده است.

بن شمسی در ادامه افزود: دیده‌بان حقوق بشر موارد بسیاری در ارتباط با نقض قوانین جنگی به دست نیروهای تحت امر ائتلاف عربستان ثبت کرده است.

سخنگوی دیده بان حقوق بشر گفت که تاکنون 80 حمله هوایی غیر قانونی از سوی عربستان سعودی ثبت شده است که بر اثر آن هزار تن کشته و ده‌ها نفر دیگر در زندان‌های زیر نظر امارات و عربستان تحت شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

وی همچنین محاصره یمن به دست ائتلاف عربستان را اصلی‌ترین دلیل بحران انسانی در یمن دانست.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها