آیا در آلمان دولت ائتلافی تشکیل می‌شود؟

آیا در آلمان دولت ائتلافی تشکیل می‌شود؟
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 04:32

با وجود توافق اصولی بین دو حزب مهم آلمانی برای تشکیل ائتلاف و دولتی ائتلافی، در تایید توافق در حزب سوسیال - دمکرات تردیدهای زیادی وجود دارد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، سومین ائتلاف بزرگ در آلمان تشکیل می شود. حزب اتحاد دمکرات - مسیحی و حزب سوسیال - دمکرات در خصوص تشکیل دولتی ائتلافی توافق کردند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به مصالحه تن داد. وی پست وزارت دارایی را به سوسیال - دمکرات ها واگذار کرد.  تصاحب این کرسی برای مارتین شولتز اتفاق خوبی بود. شولتز برای حزبش عنوان وزارت امور خارجه را نیز به دست آورد.

گزارشگر این شبکه در برلین گفت: رئیس حزب سوسیال - دمکرات علاوه بر وزارت امور خارجه، کرسی وزارت امور خارجه را نیز برای حزبش تصاحب کرد. شهردار هامبورگ اولاف شُلتز برای تصاحب عنوان وزارت امور خارجه در نظر گرفته شده است. چنین موفقیتی موجب می شود که حزب سوسیال - دمکرات بتواند خواسته های آلمان را در اروپا مطرح کند. این در حالی است این حزب که در ائتلاف  بزرگ بین سال های دو هزار و سیزده تا دو هزار و هفده چنین موفقیتی کسب نکرد. ولفگانگ شویبله تمامی توان خود را روی مسایل مربوط به یورو و مسایل مالی متمرکز کرده بود. حزب سوسیال - دمکرات به تحمیل خواسته هایش به اروپا فکر می کند.

مجری گفت: عقد این توافق گام نخست بود و کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است. چرا که این توافق می بایست توسط اعضای حزب سوسیال - دمکرات تایید شود. این طور نیست؟

گزارشگر پاسخ داد: قطعا همین طور است. چهار صد و شصت و چهار هزار عضو حزب سوسیال - دمکرات در هفته های آینده در خصوص این توافق اعلام نظر خواهند کرد. یکی از دلایل طولانی و دشوار شدن مذاکرات برای عقد توافق نیز همین مسئله بود. مارتین شولتز قصد داشت خواسته های مهم و مشاجره برانگیزی که در پایان ماه ژانویه توسط کنگره حزب سوسیال - دمکرات تعیین شده بود را محقق کند. در نهایت وی توانست به موفقیت هایی دست یابد. اما به رغم این موفقیت ها در راس حزب سوسیال - دمکرات در مورد تشکیل ائتلاف راست و چپ تردیدهایی وجود دارد. حزب سوسیال - دمکرات قبلا دوبار با آنگلا مرکل  همراه شده و با ناکامی های انتخاباتی مواجه شده است. نتیجه نظرسنجی از اعضای حزب سوسیال - دمکرات نامعلوم است و برای مشاهده نتیجه می بایست تا ابتدای ماه مارس منتظر ماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها