ظریف: آمریکا برجام را نقض کرده است

ظریف: آمریکا برجام را نقض کرده است
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 23:48

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، آمریکا برجام را نقض کرده،اما این توافقنامه همچنان پابرجاست.

العالم - ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز شرکت کرد.

خبرنگار شبکه در بخشی از این مصاحبه پرسید: ترامپ رئیس جمهور آمریکا، توافق هسته ای را بدترین توافق جهان توصیف کرده است. آیا به نظر شما، رئیس جمهور ترامپ عملا از این توافق خارج شده است؟

ظریف گفت: به نظرم، رئیس جمهور ترامپ تلاش کرده است از روز اول رئیس جمهور شدن خود از این توافق خارج شود. او تاحالا هرکاری که می توانسته است با سوء نیت انجام داده است تا مانع از آن شود که ایران از منافع این توافق بهره مند شود. ما معتقدیم ایالات متحده همین حالا توافق را نقض کرده است. اگر دولت کنونی ایالات متحده به تعهداتی احترام بگذارد که دولت ایالات متحده از جانب این کشور متقبل شده است و نه اینکه رئیس جمهور یا یک شخص یا یک دولت خاص متقبل شده باشد، هیچکس و هیچ دولتی در آینده به آمریکا برای امضای توافق اعتماد نخواهد کرد از جمله به دولت رئیس جمهور ترامپ اعتماد نخواهد کرد زیرا (این نگرش شکل می گیرد که) دولت آتی آمریکا آزادی عمل خواهد داشت تا توافق را نقض کند.

خبرنگار شبکه پرسید: پس این توافق از هم پاشیده است؟

ظریف گفت: این توافق از هم نپاشیده است زیرا دیگر کشورهای جهان به آن پایبند هستند.

خبرنگار شبکه پرسید: اما شما می گویید که ایالات  متحده توافق را نقض کرده است.

ظریف گفت: ایالات متحده توافق را نقض کرده است اما این به معنای آن نیست که توافق از هم پاشیده است. دیگر کشورهای جامعه بین المللی تلاش می کنند با وجود فشارهای ایالات متحده، به تعهدات خود براساس این توافق پایبند باشند.

خبرنگار شبکه پرسید: آیا ایالات متحده در تلاش برای منزوی کردن شما (ایران) در جهان شکست خورده است؟ آیا آمریکا در تلاش برای دشمن کردن جهانیان با شما ، شکست خورده است؟

ظریف گفت: بی تردید آمریکا در این تلاش برای دشمن کردن جهان با ما شکست خورده است و در تلاش برای منزوی کردن ما، شکست خورده است. شاید در نهایت هم خودش را منزوی کند و ممکن است وضعی را بوجود بیاورد که حتی خطرناکتر باشد و آن اینکه هیچ کشوری هرگز دیگر به امضای ایالات متحده در توافق های بین المللی اعتماد نکند. باتوجه به موقعیت ایالات متحده، این وضع خطرناک است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها