تلاش عربستان برای بومی‌سازی صنایع دفاعی

تلاش عربستان برای بومی‌سازی صنایع دفاعی
شنبه 12 اسفند 1396 - 01:33

عربستان سعودی قصد دارد صنایع دفاعی خود را خیلی پرشتاب گسترش دهد و برای این منظور از هم پیمانان سنتی خود در غرب نیز عبور خواهد کرد.

عربستان سعودی قصد دارد صنایع دفاعی خود را خیلی پرشتاب گسترش دهد و برای این منظور از هم پیمانان سنتی خود در غرب نیز عبور خواهد کرد.

 

به نوشته ی پایگاه اینترنتی بلومبرگ، پادشاهی نفت خیز عربستان از مدتها پیش مشتری خوش حساب فروشندگان سلاح بویژه شرکت های آمریکایی بوده است. رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ اعلام کرد در جریان سفر سال گذشته اش به ریاض 110 میلیارد دلار توافق امضا کرده است. اکنون محمد بن سلمان، ولیعهد 32 ساله عربستان می خواهد تسلیحات را در خانه تولید کند، و هدف بلندپروازانه ای را مطرح ساخت: نیمی از تدارکات (نیازهای تسلیحاتی) عربستان قرار است تا سال 2030 در داخل تولید شود، هم اکنون 2 درصد از نیاز عربستان در داخل تولید می شود.  

سعودی ها به شریک نیاز خواهند داشت. این یعنی فرصت هایی برای شرکت های غربی که این هفته در نمایشگاهی تسلیحاتی در ریاض خیلی با قدرت بررسی و دنبال می شوند. برای اینکه سرمایه گذاری های مشترک امکان فعالیت داشته باشند، آمریکا و دولت های اروپایی باید با انتقال فناوری به ریاض موافقت کنند.

اگر آنان اکراه داشته باشند، سعودی ها می گویند که گزینه های دیگری هم در اختیار دارند. آنها قصد دارند سامانه دفاع موشکی اس - 400 از روسیه خریداری کنند، و بر اساس همین توافق، سعودی ها مجاز خواهند بود محصولات مرتبط را در داخل تولید کنند. چشم انداز افزایش این توافق نامه ها، زنگ خطری برای سیاستگذاران آمریکایی به شمار می آید، هم آنانی که نگرانند واشنگتن قافیه را در خاورمیانه به روسیه و چین ببازد.

آندریاس شوور، رئیس صنایع نظامی عربستان سعودی روز سه شنبه در نمایشگاهی در ریاض گفت: ما خیلی با دقت ارزیابی می کنیم شرکای ما چه پیشنهادی ارائه می کنند. در مراجعه به تامین کنندگان درجه ی دوم یا دیگر شرکای بالقوه، اگر آنان از پشتیبانی کامل دولت برخوردار باشند یا هیچ محدودیتی نداشته باشند درنگ نخواهیم کرد.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا روز 27 فوریه در نشست پرسش و پاسخ کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت: روسیه و چین دارند تلاش می کنند شکاف های احتمالی را در منافع آمریکا و با افزایش همکاری دفاعی و فروش تجهیزات به شرکای منطقه ای پر کنند.

نفوذ روسیه در خاورمیانه از سال 2015 و پس از مداخله نظامی در سوریه افزایش یافته است. نقش اقتصادی چین در منطقه نیز دارد گسترش پیدا می کند و این کشور توافقنامه های با ایران امضا کرده و می خواهد در بازسازی سوریه دخالت داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها