شورای نگهبان 26 ایراد لایحه‌بودجه را به مجلس فرستاد

شورای نگهبان 26 ایراد لایحه‌بودجه را به مجلس فرستاد
شنبه 12 اسفند 1396 - 13:40

سخنگوی شورای نگهبان از ارسال 26 ایراد در بندهای مختلف لایحه بودجه سال 1397 کل کشور به مجلس خبر داد و گفته که ایرادات ارسالی نظرات غیررسمی این شورا است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشستی خبری درمورد بررسی لایحه بودجه سال آینده در شورای نگهبان خاطرنشان کرده که با عنایت به این که لایحه بودجه مصوبه ای طولانی است، شورای نگهبان نیز همزمان با مجلس کار بررسی آن را شروع و جلسات مختلفی و فوق العاده برگزار کرد.
به گفته وی، شورای نگهبان عصر پنجشنبه درمورد مصوبه بودجه به جمع بندی اولیه رسیده که نظرات اعلامی، نظرات غیررسمی شورای نگهبان است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرده که نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام را درمورد لایحه بودجه 97 امروز دریافت کرده که این شورا آن را برای اعمال نظر به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.
بنابر اعلام کدخدایی، برخی ایرادات دارای ایراد اصل 52 قانون اساسی بوده که ماهیت بودجه ای ندارند و به شکل خاص تصویب شده اند و برخی ایرادات دیگر، ایراد اصل 53 قانون اساسی است که ردیف بودجه در آنها مشخص نیست.
وی خاطرنشان کرده در مواردی نیز واژه هایی به کاربرده شده که در آن ضابطه ای وجود ندارد مانند این که در تبصره 14 خانواده پُردرآمد آمده است که باید ملاک خانواده پردرآمد مشخص شود و یکی دیگر از موارد برداشت از صندوق توسعه ملی است که برداشت آن تحت ضوابط، شرایط و نحوه هزینه کرد آن معمولا باید مشخص باشد اما در مواد متعدد این اتفاق نیفتاده است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفته که دولت برای تامین بخشی از هزینه ها در سال گذشته و امسال اجازه انتشار اوراق مشارکت را اخذ کرده ولی در رقم ها و تبصره ها سقف آن با هم متفاوت است که باید مشخص شود.
کدخدایی دیگر ایراد مجلس در مصوبه لایحه بودجه سال آتی را ایرادات لفظی یعنی استفاده از کلمات غیرفارسی و برخی دیگر را نیز وجود یک عدد در برخی از جداول عنوان و خاطرنشان کرده، باید این میزان مشخص شود ولی در این مصوبه سقفی برای آن مشخص نشده است.
وی از ارسال حدود هفت صفحه ایراد از لایحه بودجه سال 97 به مجلس خبر داد و گفته است بیشتر ایرادات واژه انشایی است اما در مجموع 26 بند از ایرادات را برای بررسی به مجلس فرستادیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها