درگیری در مصر و جبهه‌گیری آمریکا و قطر

درگیری در مصر و جبهه‌گیری آمریکا و قطر
جمعه 2 تير 1391 - 15:46

از زمان پايان راي گيري انتخابات درمصر، امريكا شوراي نظامي را شديدا تحت فشار قرار داده تا كميته انتخابات، پيروزي محمد مرسي نامزد گروه الاخوان را اعلام كرده و وي به عنوان رئيس جمهوري مصر معرفي كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، هفته‌نامه فلسطینی المنار در گزارشی در مورد تحولات مصر مدعی است که آمریکا و قطر می‌خواهند محمد مرسی نامزد اسلام‌گرای این کشور از اخوان المسلمون رئیس جمهور آینده این کشور باشد.

المنار در گزارش خود آورده است: گفتني است در چارچوب اين فشارها، قطر با صرف هزينه هايي و هم چنين به كار گرفتن تروريست‌ها در منطقه سينا و ديگر مناطق مصر در صدد انبار كردن سلاح و تشكيل گروه‌هاي مسلح است تا اگر كميته انتخابات احمد شفيق را پيروز انتخابات معرفي كرد دست به خرابكاري و اقدامات تروريستی بزند.

اين فشارهاي روبه افزايش امريكا تاكيدي بر وجود توافق نامه‌هايي است كه  واشنگتن و رهبران گروه اخوان‌المسلمون مصر درباره آن در سطح داخلي و منطقه با يكديگر به تفاهم رسيده‌اند و هم چنين بيانگر نقش اين گروه در مراحل بعدی است.

اما سياستمداران بي طرف مصري به شبكه المنار اعلام كردند امريكا طرحي را براي تحميل وضعيت جديد در منطقه آماده كرده كه اخوان پس از تكميل دايره قدرت خود در كشورهاي عربي؛ براي اجراي آن در مرحله بعد نقش بسيار مهمي دارد و  پس از آن نيز  كشورهاي خليج فارس، تركيه، كشورهاي عربي و در راس آن مصر محور سني را  تشكيل مي دهند كه به نمايندگي از آمريكا بر ضد ايران مي جنگند و حوادث سوريه نيز يكي از حلقه‌هاي رسيدن به اين طرح امريكايي - اسرائيلي است.

سياستمداران مصري از تمايل شديد اخوان براي به دست گرفتن قدرت در مصر با عنوان سيطره اسلام سياسي ميانه‌رو در منطقه عربي غافلگير شده و  معتقدند هجوم اعضاي اخوان به خيابانها در شب پايان انتخابات و اعلام پيروزي محمد مرسي نشانه تمايل بي‌حد و اندازه آنان براي رسيدن به قدرت است.

اين سياستمداران به ويژه پس از اعلام درگيري اخوان با ارتش و جناح‌هاي رقيب شرايط دشواري را براي مصر پيش بيني مي كنند.

برخي منابع نيز به پایگاه خبری المنار گفته‌اند طي چندين روز گذشته رهبران اخوان با امريكا تماس‌هاي مخفيانه گسترده‌اي گرفتند و بر پايبندي خود به توافق نامه‌ها و پيمان‌هاي صلح و توافق‌هاي منعقد شده ميان مصر و اسرائيل، تاكيد كردند.

اين منابع افزود: واشنگتني كه مدعي برقراري  دمكراسي و شفافيت است، عليرغم نقض قوانين انتخابات توسط گروه الاخوان با اصرار بر پيروزي مرسي  از كنار اين دو مقوله بي تفاوت رد شد!

اين منابع اعلام كردند رهبران حزبي مصر علي‌رغم اظهارات جهت‌دار براي اطمينان دادن به مردم؛ از به قدرت رسيدن اخوان و در اختيار گرفتن نهادهاي دولتي و به كار گرفتن سياست‌هاي رقابتي و جابجايي بسيار نگران هستند.

اين منابع افزود: اگر فشارهاي بر مصر به نتيجه برسد و مرسي پيروز انتخابات معرفي شود، انتخابات بار ديگر برگزار نخواهد شد زيرا گروه اخوان معتقد است انتخابات فقط يك بار برگزار مي‌شود و پيروزي با آنهاست.

اين منابع در ادامه تحلیل خود از شرایط مصر و آنچه اخوان المسلمون این کشور با آن درگیر است می‌گویند: سياستمداران مصري و رهبران احزاب ليبرالي نيز به خاطر موضع مخالف امريكا با اراده مردم و تلاش براي انتصاب مرسي با تهديد و وعده و وعيد، بيش از پيش نگران هستند.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که شواهد و قرائن همه حکایت از تلاش شورای نظامی حاکم بر مصر برای اعلام پیروزی شفیق بر رقیب اسلام‌گرای خود است، چرا که با تمام این ادعاها، غرب همچنان نگران حرکت نهایی اخوان المسلمون در این کشور هستند.

اين فشارها موجب شد گروه احمد شفيق با برگزاري كنفرانس مطبوعاتي پيروزي او را در انتخابات اعلام كند. اين منابع اعلام كرد اعلام پيروزي شفيق؛ پاسخ به اقدام آمريكا در اعمال  فشار به شوراي نظامي است.

این تحلیل‌ها در حالی ارائه می‌شود که به نظر می‌رسد یک موج رسانه‌ای برای حمایت از شفیق و عدم رسیدن قدرت به اسلام‌گراها در جریان است، موجی که در طی روزهای اخیر با اقدامات شورای نظامی حاکم بر مصر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و مصر را نیازمند یک انقلاب دیگر کرده است. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها