پایان اولتیماتوم لندن برای مسکو درباره جاسوس سابق روس

پایان اولتیماتوم لندن برای مسکو درباره جاسوس سابق روس
چهارشنبه 23 اسفند 1396 - 11:50

زمان 36 ساعته دولت انگلیس به دولت روسیه برای توضیحات پیرامون وجود گاز اعصاب در سالزبری انگلیس و مسمومیت جاسوس سابق روس‌تبار به پایان رسید و رسانه‌ها منتظر واکنش لندن هستند.

العالم-اروپا

 تنش میان لندن و مسکو طی هفته اخیر بعد از مرگ یک جاسوس سابق دوجانبه روس‌تبار در یکی از شهرهای انگلیس شدت یافته و لندن برای شنیدن توضیحات مسکو اولتیماتوم تعیین کرده بود. 

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد صبح روز چهارشنبه (امروز) مهلت روسیه برای توضیح درباره چگونگی استفاده از گاز اعصاب علیه یک جاسوس سابق این کشور در سالزبری انگلیس به پایان رسید و اکنون باید منتظر واکنش دولت انگلیس بود. 

«سرگئی اسکریپال» یک سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه هفته گذشته در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد. وی در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. اسکریپال به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. انگلیس اعلام کرد حال وی وخیم است و با یک سم اعصاب مسموم شده است. 

«بوریس جانسون» وزیر خارجه  انگلیس تهدید کرده بود در صورتی‌ که روسیه در مرگ جاسوس سابق دو جانبه روس دخالتی داشته باشد ، انگلیس، پاسخ قاطعانه‌ای به روسیه می‌دهد.

در مقابل، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اتهام‌هایی را که انگلیس در زمینه مرگ جاسوسی دوجانبه متوجه مسکو کرده را جریان‌سازی دانست و افزود دولت روسیه آماده است که در زمینه تحقیقات مربوط به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال»  ۶۶ ساله هر گونه کمکی صورت دهد.

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس هم روز دوشنبه روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن «سرگئیاسکریپال» متهم کرد. نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده است. او ادعا کرد که به احتمال زیاد روسیه عامل این حادثه بوده است. 

خانم می همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف ۳۶ ساعت آینده درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر «سالزبری» توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده» قلمداد خواهد کرد.

در پی این اظهارات، روسیه سفیر انگلیس در مسکو را فراخواند. همچنین «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نباید یک قدرت اتمی را اینگونه تهدید کرد. 

از سوی دیگر خانم می در گفت‌وگو تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه توافق کردند به طور مشترک با رفتار خصمانه روسیه برخورد کنند. سران لندن و مسکو درباره الگوی گسترده رفتار خصومت‌آمیز روسیه بحث کرده و درباره اهمیت این مسئله که متحدان برای مقابله با این رفتار روسیه هماهنگ عمل کنند، تاکید کردند. طرفین توافق کردند که دولت‌های فرانسه و انگلیس باید همکاری نزدیک برای تحقیقات در این رابطه و همچنین پاسخ‌های آتی مسکو داشته باشند.

همچنین دولت انگلیس گفته است که نخست وزیر این کشور حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را در این موضوع دریافت کرده و طی گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند مسکو باید توضیح دهد چطور این گاز اعصاب تولید شده است. 

جانسون هم گفته است این اقدام روسیه نقض آشکار کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و نقض قانون بین الملل و تهدید برای کسانی است که به دستورات بین المللی پایبند هستند. 

اکنون که اولتیماتوم 36 ساعته دولت انگلیس به پایان رسیده و روسیه توضیحی ارائه نکرده است، رسانه‌های این کشور منتظر بیانیه داونینیگ استریت هستند تا ببینند چه شرایط تازه‌ای در روابط دو کشور آغاز خواهد شد. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها