شکایت آمریکا از هند به سازمان تجارت جهانی!

شکایت آمریکا از هند به سازمان تجارت جهانی!
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 03:21

دولت آمریکا در اعتراض به یارانه هایی که دولت هند بر صادرات وضع کرده است، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

العالم - آمریکا

رابرت لایتیرز نماینده تجاری آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد شکایت خود را از هند به خاطر یارانه هایی که این کشور بر صادرات برخی کالاها و محصولات خود وضع کرده، به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرده است.

نماینده تجاری آمریکا افزود یارانه های دولتی هند بر صادرات این کشور شرایط نابرابری برای رقابت در بازار ایجاد کرده و مشاغل و آینده کارگران آمریکایی را به خطر انداخته است.

این خبر در حالی منتشر می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقدامات همه جانبه ای را برای مهار کسری تجاری آمریکا با دیگر کشورهای بزرگ جهان آغاز کرده است. ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا خود را علنا طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی کرد، تلاش می کند با اصلاح روابط تجاری آمریکا با دیگر کشورهای جهان و کنار گذاشتن توافق نامه های تجارت آزاد که دولتهای گذشته آمریکا امضا کرده اند، اقتصاد و اشتغال را در آمریکا احیا کند.

ترامپ در همین راستا مطابق با وعده های انتخاباتی خود به محض ورود به کاخ سفید خروج کشورش را از  پیمان تجارت آزاد میان دو سوی اقیانوس آرام که دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری اوباما با یازده کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام  امضا کرده بود، اعلام کرد.

لایتیزر تصریح کرد آمریکا از همه امکانات و ابزارهای در دسترس از جمله سازمان تجارت جهانی استفاده خواهد کرد تا شرایط را برای ارتقای یک تجارت عادلانه و متقابل در جهان به وجود آورد.

شکایت آمریکا از هند به سازمان تجارت جهانی به ویژه صادرات بخش فناوریهای انفورماتیک این کشور را هدف قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دونالد ترامپ مطابق با وعده های تبلیغاتی خود تلاش می کند کسری تجاری و حسابهای جاری آمریکا را در قبال کشورهای قدرتمند اقتصادی کاهش دهد. ترامپ معتقد است مازاد تجاری بالا و همچنین کسری تجاری سنگین نمی تواند تضمین کننده یک نظام تجاری آزاد و منصفانه باشد. افزایش تعرفه های تجاری بر واردات برخی محصولات به بازار آمریکا از جمله اهرمهایی است که ترامپ به آن متوسل شده است. طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا از بیستم ژانویه سال گذشته تا سیزدهم مارس امسال، ترامپ یکصد و دو مورد اقدام ضدقیمت شکنی و افزایش تعرفه گمرکی بر واردات وضع کرده است که این رقم رشدی نود و شش درصدی را نسبت به همین دوره در فاصله سالهای دو هزار و شانزده و دو هزار و هفده نشان می دهد.

اداره بودجه کنگره آمریکا که به عنوان یک ارگان مستقل به طور منظم وضعیت حسابهای عمومی کشور را ارزیابی می کند، پیش بینی کرده است کسری بودجه فدرال آمریکا در سال 2023 و در واقع یک سال زودتر از آن چه کارشناسان اقتصادی آمریکا سال گذشته پیش بینی کرده بودند،  به رقم بی سابقه یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید. دیون ملی آمریکا نیز که در حال حاضر هفتاد و هفت درصد تولید ناخالص داخلی این کشور ( نزدیک به بیست هزار میلیارد دلار) را تشکیل می دهد و بالاترین سطح از جنگ جهانی اول است، تا سال 2027 به هشتاد و نه درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا ( معادل بیست و پنج هزار میلیارد دلار) خواهد رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها