عربستان در گرداب هزینه های کمرشکن جنگ یمن

عربستان در گرداب هزینه های کمرشکن جنگ یمن
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 12:46

تهاجم نظامی عربستان به یمن ششم فروردین سه ساله شد. این جنگ با مقاومت مردم یمن روبرو شده است که علاوه برناکام گذاشتن دولت سعودی دررسیدن به رویاهای خود،هزینه های گزاف و کمرشکنی را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده که پیامد منفی سنگینی بر اوضاع سیاسی و اجتماعی آن داشته است.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از ارزیابی های کارشناسان نظامی نشان می دهد: هرموشک پاتریوت برای عربستان سه میلیون دلار هزینه دارد. برای رهگیری هر موشک بالستیک یمنی می بایست دستکم سه فروند موشک پاتریوت شلیک شود بنا بر این برای رهگیری مثلا 7 فروند موشک بالستیک باید 79 میلیون ریال سعودی (21میلیون دلار)هزینه کرد. نگهداری این موشک ها درخاک عربستان هم سالانه دست کم دویست میلیون دلار هزینه دارد و این درحالی است که انصارالله از مارس 2015 تاکنون عربستان را با صدها موشک میان برد و دستکم 100 فروند موشک بالستیک هدف قرار داده است. 

به گفته کارشناسان نظامی، هر فروند هواپیمای جنگنده برای نگهداری، تجهیز و سوخت، ماهیانه 23 میلیون دلار و طی سه سال 828 میلیون دلار هزینه دارد اگر تنها 10 فروند جنگنده سعودی در انجام حملات هوایی به یمن حضور داشته باشد از آغاز جنگ تاکنون بیش از 8 میلیارد دلار هزینه شده است. 

نشریه فارین پالیسی اخیرا در گزارشی نوشت: مخارج به خدمت گرفتن دو ماهواره نظامی در هر ساعت دو میلیون دلار یا به عبارتی 48میلیون دلار در روز می باشد و این یعنی عربستان درماه یک میلیارد و 800 میلیون دلار بابت آنها پرداخت کرده است که در طول شش ماه این مخارج برابر با هشت میلیارد و 640 میلیون دلار ارزیابی می شود. 

براساس این گزارش، هزینه تجزیه و تحلیل و استخراج اطلاعات از گزارش ها و تصاویر ماهواره ای نظامی که از دیگر هزینه های استفاده از ماهواره های نظامی به شمار می رود روزانه بیش از پنج میلیون دلار است که به این ترتیب مخارج دو ماهواره روزانه بیش از10میلیون دلار ارزیابی می شود که جمع آن در یک ماه افزون بر300 میلیون دلار خواهد شد. 

همچنین مخارج هواپیمای آواکس به خدمت گرفته شده 250هزار دلار در ساعت است که روزانه بالغ بر شش میلیون دلار و ماهانه 180 میلیون دلار و در شش ماه برابر با یک میلیارد و 80 میلیون دلار است. 

این موارد تنها برخی از هزینه های جنگ در بخش تجهیزات و عملیات هوایی است. به این موارد باید تدارک و تجهیز نیروهای زمینی و دریایی را هم افزود. علاوه بر آن رشوه پرداخت شده از سوی خاندان آل سعود برای تطمیع دولت ها جهت هماهنگی مواضع آنان در شرعی و قانونی نشان دادن حملات علیه یمن و نیز کمک هزینه آل سعود به آمریکا و اتحادیه اروپا از طریق فروش نفت با قیمت ارزان به مدت سه ماه و همچنین افزایش واردات نفت توسط آمریکا از خلیج فارس در حدود 10 میلیون بشکه در روز که ارزش آن 13 میلیارد دلار روزانه برآورد می شود را نیز می بایست به هزینه های جنگ عربستان علیه یمن افزود. 

همچنین عربستان در طول مدت جنگ علیه یمن از طریق تخفیف در فروش نفت و یا دیگر روش ها مبالغ سنگین دیگری را نیزهزینه کرد که از آن جمله می توان به چهارمیلیارد دلار تخفیف درفروش نفت به اتحادیه اروپا، دو میلیارد به سودان، یک میلیارد و500 هزار دلار به مراکش، دومیلیارد دلار به پاکستان اشاره کرد. 

به گفته کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای عربستان 200 میلیون دلار هزینه دارد. در سال این رقم به 72 میلیارد و در سه سال گذشته به 216 میلیارد دلار رسیده است. 

هزینه های نظامی این جنگ باعث شده است عربستان برای اولین بار طی دهه های اخیر ناچار به استقراض از بانک های خارجی شود، قیمت ها را افزایش دهد و حتی بر درآمدهای کارگران خارجی که دستکم 8 میلیون نفر برآورد می شوند ، مالیات وضع کند. 

دولت سعودی در بودجه سال 2018 خود از رقم 261 میلیارد دلاری 83 میلیارد دلار یا به عبارتی یک سوم بودجه را به هزینه های نظامی اختصاص داده است. 
جنگ همچنین باعث شده است تا ذخایر ارزی این کشور به شکل بی سابقه ای درسال 2017 کاهش یابد و به 487 میلیارد دلار برسد درحالی که ذخایر ارزی این کشور در سال 2014 میلادی و پیش از آغاز جنگ بیش از 737 میلیارد دلار بود. 

از سوی دیگر درحالی که بیکاری درعربستان به بالاترین سطح خود طی سال های اخیر رسیده است، جنگ یمن موجب شده است این کشور طی سال هایی که درگیر جنگ یمن بوده 725 میلیارد دلار هزینه خرید تسلیحات نظامی کند. رقمی که با آن می توان هزاران فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد و اقتصاد بحران زده را از مشکل رهاند. 

این هزینه ها در کنار ناکامی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده باعث شده است مقامات سعودی به ویژه ولیعهد ماجراجوی آن هرچه بیشتر به فکر خروج از این گرداب باشد و به همین دلیل تن به انجام مذاکراتی با انصارالله در یمن داده اند. 

به نظر می رسد سعودی به این باور قطعی رسیده است که از طریق نظامی نخواهد توانست پیروز جنگ در یمن شود به دنبال راه حل سیاسی است که این کشور را از این ورطه خارج کند، ورطه ای که از نظر مالی و نقض حقوق بشری هزینه بر شده است و به علت وخامت اوضاع انسانی در یمن به جایگاه بین المللی این کشور آسیب بیشتری وارد کرده و باعث افزایش فشارهای بین المللی علیه این کشور شده است. 

پیش بینی ها نشان می دهد با بالا گرفتن جنگ چنانچه هم‌ زمان 50 فروند موشک یمنی به سمت شرکت نفتی آرامکو عربستان در جیزان شلیک شود، بزرگ ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که 70% از نفت اروپا را تامین می کند نابود خواهد شد و ایالات متحده آمریکا نیز با بحران نفت مواجه خواهد شد. 

شاید بیانیه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی درخواست کرد؛ فوراً به محاصره تمامی بنادر یمن پایان دهد و فرودگاه صنعا را دربرابر کمک های بشردوستانه بگشاید؛ پیام هشداری به عربستان است، مبنی بر این که این اوضاع نباید ادامه پیدا کند. 

دشوار است موفقیت یا شکست این مذاکرات محرمانه که به علت عقب نشینی فریبکارانه یا شکست مفتضحانه نظامی است؟ را پیش بینی کرد اما همین که رهبری عربستان سعودی وارد آن شده به معنای به رسمیت شناختن جریان “انصار الله” به عنوان یک تشکل سیاسی و نظامی است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها