نشست شورای امنیت درباره تهدید آمریکا علیه سوریه

 نشست شورای امنیت درباره تهدید آمریکا علیه سوریه
جمعه 24 فروردين 1397 - 19:04

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تهدید آمریکا، فرانسه و انگلیس علیه سوریه به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل تشکیل جلسه داد.

العالم - امریکا 

 نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تهدید آمریکا، فرانسه و انگلیس علیه سوریه به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل تشکیل جلسه داد.

این چهارمین نشست شورای امنیت در یک هفته است که به موضوع سوریه اختصاص دارد و این بار روسیه، چین و بولیوی درخواست کرده اند تا تهدید نظامی علیه یک کشور مستقل از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل بررسی شود.

آنها از آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواسته اند تا در این نشست حضور یافته و درباره وضعیت سوریه و تاثیرات افزایش تنش ها در این کشور گزارش دهد.

تهدید نظامی علیه سوریه از زمانی مطرح شد که ارتش این کشور در مبارزه با تروریست ها موفقیت چشمگیری به دست آورد و توانست غوطه شرقی را از تصرف این گروه های خشونت طلب بازپس گیرد.

طراحان تهدید نظامی، سناریوی استفاده از گاز شیمیایی علیه مردم دومای سوریه را به عنوان اصلی ثابت شده قلمداد کرده و آن را به دولت سوریه نسبت دادند.

در این زمینه آمریکا ابتدا قطعنامه ای را پیشنهاد داد تا فرایندی برای تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تصویب شود که بر اساس آن می توانستند دولت سوریه را عامل این حمله معرفی کرده و اقدامات فصل هفتمی منشور ملل متحد را درخواست کنند.

روسیه و بولیوی با این طرح مخالفت کردند و آن را ادعایی اثبات نشده دانستند که باید توسط سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی تایید شود. سوریه هم اعلام آمادگی کرد که بازرسان این سازمان در امنیت کامل می توانند به دوما رفته و نسبت به انجام آزمایش ها اقدام کنند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو اصلی شورای امنیت هم حاضر نشدند به دو قطعنامه پیشنهادی روسیه برای بررسی این ادعا و همچنین مسئول شناختن عوامل دولتی و غیر دولتی آن، رای مثبت دهند.

دبیرکل سازمان ملل متحد: حادثه شیمیایی در سوریه نیازمند تحقیق است/ راه حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی

دبیرکل سازمان ملل متحد از حضور بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خبر داد و گفت: حادثه دوما نیازمند تحقیق مستقل، حرفه ای، بی طرف و شفاف است.

وی ادامه داد: خطرات درگیری بین ایران و اسرائیل در سوریه دیده می شود و در واقع در سوریه، شاهد مقابله و جنگ های نیابتی هستیم که شامل ورود چندین ارتش ملی، گروه های مخالف مسلح، بسیاری از شبه نظامیان ملی و بین المللی، جنگجویان خارجی در همه جای دنیا و سازمان های مختلف تروریستی هستیم.


نبنزیا نماینده دایم روسیه در سازمان ملل: آمریکا، فرانسه و انگلیس صرفا به دنبال سرنگون کردن دولت سوریه هستند/ آمریکا لیاقت عضویت دایم شورای امنیت را ندارد

واسیلی نبنزیا نماینده دایم روسیه در سازمان ملل در نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تهدیدات آمریکا درباره حمله به سوریه گفت: آمریکا ، فرانسه و انگلیس فقط به دنبال سرنگون کردن دولت سوریه هستند؛ تهدیدات واشنگتن در خصوص حمله نظامی به سوریه نقض آشکار قانون بین المللی است


نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد گفت: ما خواستار پرهیز از هرگونه اقدامی هستیم که به بحرانی تر شدن اوضاع منجر می شود؛ بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود؛ اولویت حفظ استقلال ، یکپارچگی و ثبات در سوریه است و شورای امنیت باید ماموریت حفظ صلح و ثبات در این کشور را بر عهده بگیرد
 


نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی است که دولت سوریه تاکنون حداقل ۵۰ بار از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور استفاده کرده است.


نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل متحد مدعی شد نظام سوریه مسئول حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی است، وی گفت: استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی نقض صریح قانون بین المللی است


نماینده دایم انگلیس در شورای امنیت مدعی شد دولت سوریه بارها از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است و بر استفاده از این تسلیحات اصرار دارد، کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده می کنند باید محاکمه و مجازات شوند.


نماینده دایم بولیوی در سازمان ملل متحد گفت: متاسفانه یکی از اعضای دایم شورای امنیت، عضو دایم دیگر را به استفاده از زور و توسل به زور تهدید می کند و این نقض منشور سازمان ملل متحد است

پربیننده ترین خبرها