نماينده مجلس عراق:

انفجارهای عراق ریشه در ناآرامی های سوریه دارد

انفجارهای عراق ریشه در ناآرامی های سوریه دارد
سه شنبه 3 مرداد 1391 - 09:23

نماينده مجلس عراق انفجارهاي روز گذشته عراق را با ناآرامي هاي سوريه مرتبط دانست و گفت: هدف از اين انفجارها اعمال فشار به دولت عراق براي تغيير سياست هايش در سوريه است.

روز دوشنبه در چندین حمله پیاپی در مناطق مختلف عراق از جمله بغداد، پایتخت این کشور بیش از 100 تن کشته و  ۲۰۰ تن مجروح شدند.

"عبدالكريم العنزي" نماينده ائتلاف ملي در مجلس نمايندگان عراق روز سه شنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: بخش عمده اي از خاك سوريه به جايگاه امن براي تروريست ها و عناصر تشكيلات تروريستي القاعده تبديل شده است.

نماینده مجلس سوریه با اشاره به اینکه تركيه، قطر و عربستان به آتشی که در سوریه روشن کرده اند، دچار خواهند شد، تاكيد كرد : دامنه اقدامات تروريستي درسوريه به عراق گسترش يافته است و به اردن ، تركيه و نيز از طريق درياي مديترانه به اروپا هم انتقال خواهد يافت، تشكيلات القاعده كه در سوريه براي خود سنگري پيدا كرده است، به عراق نيز سرايت كرده است و انفجارهاي اخير در بغداد و ديگر شهرهاي عراق نشان دهنده اين است كه القاعده علاوه بر سوريه ، به عراق نيز راه يافته است.

العنزي اظهار داشت عراق امروزه بهاي مواضع سياسي خود را درقبال تحولات كشورهاي عربي و سوريه و برخي كشورهاي حوزه خليج فارس مي پردازد زيرا مواضع اين كشور براي بسياري از طرف ها خوشايند نيست.

وي به موضع عراق درقبال نشست اخير دوحه و امتناع اين كشور از دادن راي به تصميمات ضد سوري دراين نشست اشاره كرد و گفت: عراق تصميمات نشست دوحه را به منزله دخالت در امور داخلي سوريه دانست و از اين رو با اين تصميمات مخالفت كرد.

نماینده مجلس عراق، گفت: آنچه درعراق اتفاق افتاد ، به منظور هدف قرار دادن نظام سياسي جديد عراق و درخواست از اين كشور براي تغيير سياست هايش بود.

العنزي درباره نقش دستگاه هاي امنيتي در كنترل اين انفجارها قبل از وقوع آن به ويژه با توجه به تهديدات تلويحي القاعده طي چند روز قبل از انفجارها درباره تبديل كردن سفره هاي افطار عراقي ها به حمام خون، گفت: سرويس هاي اطلاعاتي توانستند به اطلاعاتي درباره انفجارها دست پيدا كنند hlh دسترسي به اين اطلاعات خيلي دير صورت گرفت، به طوري كه نيروهاي امنيتي نتوانستند اين انفجارها را خنثي كنند.

وي افزود نيروهاي امنيتي عراق تلاش زيادي براي جلوگيري از اقدامات تروريستي درعراق انجام مي دهند و به موفقيت هاي بسياري دراين زمينه دست يافته اند ولكن هرازگاهي مشكلاتي به وحود مي آيد و در پس آن شاهد تلاش هاي سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي خارجي هستيم.

العنزي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: القاعده امروزه به ابزاري براي تحقق اهداف سياسي برخي طرف ها تبديل شده است.

20:40.23

 

 

 

 

 



پربیننده ترین خبرها