ممانعت كردها از استقرار ارتش عراق درمرز با سوريه

ممانعت كردها از استقرار ارتش عراق درمرز با سوريه
يکشنبه 8 مرداد 1391 - 09:39

شماري از سياستمداران عراقي، جلوگيري از انجام وظيفه ارتش عراق در برقراري امنيت مرزهاي سوريه و عراق در منطقه كردستان را توسط ارتش عراق، تخلفي بي سابقه در زمينه نقض قانون اساسي برشمردند.

به گزارش يكشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، سياستمداران عراقي تاكيد كردند كه ارتش و پليس وابسته به دولت فدرال عراق، طبق قانون اساسي مسوول برقراري امنيت مرزها هستند.

اين در حالي است كه نيروهاي "پيشمرگه" در منطقه كردستان، اخيرا از استقرار نيروهاي ارتش عراق در مرزهاي سوريه و عراق به منظور جلوگيري از ورود گروه هاي مسلح به اراضي سوری جلوگيري كردند.

"عدنان السراج" نماينده ائتلاف دولت قانون در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: اين اقدام ، به مثابه نقض قانون اساسي و تخلفي خطرناك و بي سابقه به شمار مي رود زيرا تنها مسوول حمايت از مرزها، ارتش عراق است و هيچ نيروي جايگزيني نمي تواند اين ماموريت را به جاي ارتش انجام دهد.

وي افزود: نخست وزير عراق به عنوان فرمانده كل نيروهاي مسلح تنها مرجعي است كه صلاحيت دارد نيروهاي نظامي را در اماكن مختلف حركت داده و مستقر كند و همه استان ها و اقليم ها بايد سازوكار حفاظت از مرزها را بپذيرند.

اين در حالي است كه سران و رهبران كُرد اصرار دارند كه اصل فدرال بودن ارتش و پليس عراق را به رسميت نمي شناسند و اين مساله بر تامين مرزها با كشورهاي همسايه تاثير منفي مي گذارد.

در همين حال برخي ناظران برآنند كه علت جلوگيري كردهاي عراق از رسيدن ارتش اين كشور به مرزها، وجود برنامه هايي وابسته به بيگانگان است.

"عبدالكريم الصراف" نويسنده و تحليل گر سياسي عراقي در گفت و گو با العالم تصريح كرد: قانون اساسي عراق در تعيين صلاحيت ها و اختيارات كاملا روشن و شفاف است و تامين امنيت مرزها و برقراري امنيت گذرگاه ها از صلاحيت ها و اختيارات انحصاري دولت مركزي است و اقليم ها در اين مجال ، صلاحيتي ندارند.

" جاسم الموسوي " تحليلگر سياسي عراقي نيز به العالم گفت: مسعود بارزاني رييس منطقه كردستان در انجام وظايف خود رويكردي مغاير برقراري ثبات سياسي در عراق را در دستور كار قرار داده و به دنبال بحراني كردن روابط منطقه كردستان و دولت مركزي در بغداد است.

وي سپس بارزاني را به وابستگي به سياست هاي تركيه و قطر متهم كرد.

نيروهاي كُرد پيشمرگه ، گذرگاه مرزي فيشاخابور ميان سوريه و عراق را كه بر روي رود دجله واقع شده است، از سال 1992 تاكنون در اختيار و كنترل خود دارند.

28-19:35

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها