رئیس کمیته انقلاب یمن: جزیره سقطرى یمنی است و یمنی باقی خواهد ماند

رئیس کمیته انقلاب یمن: جزیره سقطرى یمنی است و یمنی باقی خواهد ماند
شنبه 15 ارديبهشت 1397 - 21:34

رئیس کمیته انقلاب یمن در پیامی توئیتری نوشته است: جزیره سقطرى همواره یمنی بوده است و یمنی باقی خواهد ماند.

العالم - یمن 

محمد علی الحوثی این سخنان را در پی اقدام امارات به تقویت حضورش در این جزیره و تلاشهای امارات برای توجیه اشغال آن مطرح کرد. مقامات اماراتی برای توجیه اشغال جزیره سقطرى گفته‌اند ابوظبی با ساکنان این جزیره روابط تاریخی و خانوادگی دارد.

رانیا قاسمی گزارشگر العالم با اشاره به تصاویر جزیره سقطرى گفت، امارات، تجهیزات نظامی جدیدی شامل تانک و خودروهای زرهی و نظامی و نیز دهها سرباز نقابدار به این جزیره گسیل کرده است. امارات همچنین اجازه نمی دهد اعضای دولت عبدربه منصور هادی فرودگاه جزیره سقطرى را ترک کنند زیرا فرودگاه و بندر این جزیره را محاصره و به توصیه کمیته ویژه سعودی در این خصوص بی اعتنایی کرده است.

این کمیته درخواست کرده است وضع این جزیره به پیش از اقدامات اخیر نظامی امارات بازگردد. امارات این اقدامات را بدون هماهنگی با دولت منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) انجام داده است. این تحرک امارات، واکنشهای خشمگینانه یمنی ها را به همراه داشته است. 

نایف البکری وزیر جوانان و ورزش در دولت منصور هادی (دولت مستعفی) تأکید کرده است یمنی ها از جزیره سقطرى یا از هر بخش دیگری از خاک یمن چشم پوشی نخواهند کرد. اما ابوظبی به جای آرام کردن اوضاع از طریق انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات تلاش کرده است اقدامات امارات را در جزیره سقطرى توجیه کند.

قرقاش گفته است: امارات روابط تاریخی و خانوادگی با ساکنان سقطرى دارد. محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به این سخنان پاسخ داده و تأکید کرده این جزیره همواره یمنی بوده است و یمنی باقی خواهد ماند.

اشغالگری نظامی و اظهارات قرقاش و دیگر مقامات اماراتی و القای این مطلب که جزیره سقطرى برای امارات است در چارچوب تلاشهای این کشور برای جعل تاریخ و تحریف هویت آن صورت می گیرد تا مقدمه تسلط و سیطره کامل بر این جزیره را فراهم کند.

امارات به بهانه اقدامات بشردوستانه، وارد این جزیره شد و سپس یک پایگاه نظامی در آن و شبکه ارتباطاتی ایجاد کرد علاوه بر این که تلاشهای زیادی برای تغییر وضع جمعیتی با دادن تابعیت به ساکنانش و کوچ اجباری یمنی های موجود در آن و تملک اراضی برای اماراتی ها و غارت ثروتهای کمیاب آن انجام داد تا زمینه همه‌پرسی برای الحاق این جزیره را به امارات فراهم آورد همچنانکه یک فعال اماراتی چنین درخواستی را کرده است.

اقدام امارات به اشغال جزیره راهبردی سقطرى و تعامل با آن به عنوان هشتمین امیرنشین امارات پس از تسلط بر جنوب یمن و ایجاد پایگاههای نظامی در شاخ آفریقا در چارچوب طرحهای توسعه طلبانه‌ای صورت می گیرد که در حد و اندازه کشوری مانند امارات نیست.

پربیننده ترین خبرها