جک استراو: تصمیم ترامپ توجیه ناپذیر و خطرناک است

جک استراو: تصمیم ترامپ توجیه ناپذیر و خطرناک است
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 12:34

وزیر خارجه اسبق انگلیس گفته، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران، خطرناک و فاقد توجیه است.

العالم ـ اروپا

«جک استراو» به ایرنا خاطرنشان کرده، این اقدام در حالی صورت گرفته که ایران به تمام تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است.
ترامپ سه‌شنبه‌ شب (18 اردیبهشت 1397) خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. او با تکرار ادعای هفته گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود برنامه مخفی هسته‌ای در ایران گفته که واشنگتن مدارک و شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد وعده‌های ایران دروغ بوده است
او بر همین اساس گفته که بالاترین تحریم‌های اقتصادی ممکن را علیه ایران وضع می‌کند و هر کشوری که به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک کند تحت تحریم‌های شدید قرار می‌گیرد.
با این‌حال، سایر طرف‌های برجام به‌طور جداگانه با انتشار بیانیه‌هایی بر حفظ و اجرای آن تأکید کردند. سران انگلیس ، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی یادآور شدند که این توافق از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و چارچوبی قانونی و الزام آور برای حل‌وفصل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.
استراو در همین رابطه، از اینکه دیگر طرف‌های برجام ازجمله انگلیس اعلام کرده اند به برجام پایبند خواهند ماند، ابراز خرسندی و تصریح کرده که تمام نیروها باید در جهت تداوم کارایی برجام بدون حضور آمریکا به کار بسته شود. 
استراو پیشتر گفته بود که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران و سایر امضاکنندگان نفس عمیقی بکشند و به این فکر کنند که چطور می‌توانند برجام را به‌طور کامل عملی کنند. 'مثلاً شرکای اروپایی باید راه‌حل حقوقی پیدا کنند که بتوانند (با آن) جلوی تأثیر کار ترامپ را در به جریان انداختن تحریم‌ها بگیرند.'
توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود. 
بر اساس برجام، طرف‌های این توافق به‌خصوص آمریکا پذیرفته‌اند تا با لغو تحریم‌ها، گام‌های عملی برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند و در مقابل، ایران هم هرگز به سمت دستیابی به سلاح اتمی نرود. 
باروی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرانشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته‌اند. این در حالی است که ایران بر اساس گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به‌طور کامل پایبند بوده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا دیشب (سه‌شنبه شب) به وقت ایران، با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. 
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند. 
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند
رئیس جمهوری همچنین گفت: من از امشب از یک نظر متاسف هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته است و از طرفی شادم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و بزودی در یک مصاحبه مفصل با مردم صحبت خواهم کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: در واکنش به تخلفات رئیس جمهوری آمریکا و خروج غیرقانونیش از توافق هسته‌ای، من به دستور رئیس‌جمهوری روحانی تلاش‌های دیپلماتیکی را پیش خواهم برد تا بررسی کنیم آیا سایر شرکای برجام قادر هستند که منافع کامل این توافق را برای ایران تضمین کنند. پاسخ ما منوط به نتیجه این بررسی است.
پس از ابراز شادمانی شتابزده نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تنها دولتهای دیگری که با این تصمیم ترامپ که نقض آشکار تعهد بین المللی کشورش با خروج از توافقنامه ای بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل و ضربه ای شدید به اعتبار جهانی دولت آمریکا محسوب می شود، موافقت نشان دادند، عربستان سعودی، بحرین و امارات بودند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها