گزارش فارن پالیسی از فرار مغزها در وزارت خارجه آمریکا بعد از برجام

گزارش فارن پالیسی از فرار مغزها در وزارت خارجه آمریکا بعد از برجام
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 12:40

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی نوشته، کناره گیری ها در وزارت خارجه آمریکا، موجی از نگرانی ها نسبت به خروج کارشناسان مستقل این وزارتخانه در مورد برنامه هسته ای ایران به وجود آورده و این امر نشان دهنده فرار مغزها از این نهاد آمریکایی است.

العالم ـ آمریکا

"کالم لینچ" خبرنگار ارشد دیپلماتیک نشریه فارن پالیسی و "رابی گرامر" خبرنگار امور دیپلماتیک و امنیتی در گزارشی با عنوان "کارشناس برجسته مسائل هسته ای وزارت خارجه ایالات متحده پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، استعفا داد" خاطرنشان کرده اند، این هفته پس از اعلام خروج دونالد ترامپ از برجام، مقامات و تحلیلگران نسبت به خروج کارشناسان زبده منع گسترش سلاح هسته ای در وزارت خارجه طی 18 ماه گذشته (از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری) اعلام نگرانی کرده اند. 
در این میان می توان به "ریچارد جانسون" دستیار هماهنگ کننده در اجرای برنامه هسته ای ایران اشاره کرد که در مذاکرات با کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان برای نجات برجام تلاش می کرد؛ تلاش هایی که در نهایت بی ثمر ماند. 
هرچند وی دلیل خاصی برای استعفای خود بیان نکرده اما تاکید کرده که برجام در سال 2015 موفق به محدود کردن برنامه هسته ای ایران شده است. او در یادداشتی نوشته، من افتخار می کنم در این کار نقش کوچکی داشتم، به ویژه دستاورد فوق العاده در اجرای توافق با ایران.
کناره گیری جانسون از سمتش در وزارت امور خارجه آمریکا، موجی از نگرانی ها نسبت به خروج کارشناسان مستقل این وزارتخانه در مورد برنامه هسته ای ایران به وجود آورده و در عین حال استعفای وی نشان دهنده فرار مغزها از این نهاد آمریکایی است. 
مقامات می گویند این روند به ویژه در وزارت خارجه از زمان کنار گذاشتن "رکس تیلرسون" وزیر خارجه پیشین شدت یافته است. شایان ذکر است تیلرسون سال گذشته دفتر هماهنگی تحریم ها را بست و به برخی کارشناسان تحریم، پست های اداری محول کرد. 
یکی از مقامات آمریکایی که در بخش تحریم ها کار می کند، استعفای جانسون را یک "زیان بزرگ" برای وزارت امور خارجه ایالات متحده توصیف کرده و آن را نشان دهنده احساس رو به رشد دولت ترامپ در نادیده گرفتن کارشناسان حرفه ای این نهاد و جانشینی سیاست های جنجالی خود با اولویت های سیاست خارجی دانسته است. 
"بریان اوتول" یکی از مقامات پیشین وزارت خزانه داری که اکنون از اعضای غیر مقیم اندیشکده شورای آتلانتیک است، در مورد جانسون گفته، "او دقیقا همان فردی است که ما می خواهیم در دولت نگه داریم."
از دیگر کارشناسانی که به تازگی از سمت خود از وزارت امور خارجه کناره گیری کرده اند می توان به "توماس شانون" معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی و "استفان مول" هماهنگ کننده پیشین در امور برجام که با جانسون کار می کرد، اشاره کرد.
"جرت بلانک" از کارمندان پیشین دولت اوباما در امور برجام در خصوص خروج ترامپ از برجام گفته، خصومت وی با باراک اوباما تنها دلیل وی برای خروج از برجام بود. وی در ادامه در خصوص کناره گیری جانسون از سمتش خاطرنشان کرده، من نمی توانم دلیل اصلی خروج جانسون را بیان کنم، اما این کناره گیری خود می تواند دلیل دیگری بر ناتوانی دولت ترامپ برای حفظ استعدادها و نخبگان باشد و این موضوعی است که سبب نگرانی بیش از اندازه در مورد کارآیی دولت وی می باشد. 
هرچند جانسون از پاسخ درمورد دلیل کناره گیری از سمت خود طفره رفت اما در ایمیلی به "فارن پالیسی" نوشته، "توافق هسته ای با ایران تنها برای کمک به پایه گذاری خاورمیانه ای عاری از تسلیحات اتمی منعقد شد، آرزویی که همه ما به دنبالش هستیم." 
به گزارش ایرنا، "فارن پالیسی" نام نشریه خبری سیاسی - اقتصادی است که بنیان‌گذاران آن "ساموئل هانتینگتون" و "وارن منشل" می‌باشند. این نشریه در سال 1970 بنیان نهاده شد. محتوای اخبار و گزارش های این نشریه بر امور جهانی، حوادث جاری و سیاست داخلی و بین المللی متمرکز است. "موشه نعیم" از سال 2000 تا 2010 سردبیر آن بود. در سال 2008 شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آن را خریداری کرد و از سال 2010 سوزان گلاسر سردبیر آن شده است.

پربیننده ترین خبرها