ولایتی: ترامپ با خروج از برجام به گروه 1+5 بی احترامی کرد

ولایتی: ترامپ با خروج از برجام به گروه 1+5 بی احترامی کرد
شنبه 22 ارديبهشت 1397 - 19:33

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام به قواعد بین الملل و سایر اعضای گروه 1+5 بی احترامی کرد.

العالم - ایران - امریکا

علی اکبر ولایتی عصر شنبه در دیدار «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان درخصوص خروج آمریکا از برجام افزود: آمریکایی ها با خروجشان از برجام نه تنها نشان دادند که مثل گذشته هر وقت فرصت کنند، قوانین بین المللی و تعهدات خود نسبت به کشورها را به راحتی نقض می کنند، بلکه به هیچ وجه نمی شود به قول آنها اعتماد کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همانطور که قبلا برای جمهوری اسلامی ایران اثبات شده بود آمریکایی ها غیرقابل اعتماد هستند، البته ممکن است گذشت زمان و اصل فراموشی موجب ضعیف شدن این ذهنیت شود که آنها به معاهدات بین المللی متعهد هستند، بلکه نباید به تعهد آنها امیدوار بود.
ولایتی با بیان اینکه ترامپ با خروج از برجام به سایر اعضای گروه 1+5 بی احترامی کرد، اظهار داشت: ما می دانیم که هر 5 کشور امضا کننده برجام به آمریکایی ها توصیه اکید کرده بودند نباید از برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل را دارد خارج شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با توجه به عصیان بین المللی رئیس جمهور جدید آمریکا، او فکر می کند صدر جهان در قلمرو آمریکا است. البته این ادعا برای دوران قرن نوزده است آن زمانی که برخی از کشورهای استعمارگر، منطقه را قلمرو خود می دانستند.
ولایتی بیان داشت: آمریکایی ها فکر نکنند که می توانند در کشورهای دیگر طوری عمل کنند که هر سخنی که ترامپ می گوید، سایر کشورها تبعیت می کنند؛ بعضی از کشورها به خاطر ضعف نفسی که در حاکمیت آنها وجود دارد از زورگویی های آمریکا تبعیت می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان داشت: آمریکایی ها می خواهند همه را به یک چشم ببینند اما جمهوری اسلامی ایران یک ذهنیت متفاوت دارد و از استقلال خود به صورت جامع حمایت کرده و به هیچ وجه تسلیم زورگویی آنها نمی شود و ما در این 40 سال این را ثابت کرده ایم و اکنون هم ضررکننده و زیان ده اصلی خروج از برجام، آمریکایی ها هستند.
ولایتی خاطرنشان کرد: روسیه و چین تاکنون نقض عهدی در تاریخ روابط خود با ایران نداشته اند بلکه همواره به تعهدات خود پایبند بوده اند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اروپایی ها به متعهد بودن خود قول داده اند و همانطور که جمهوری اسلامی اعلام کرده این دو سه هفته پیش رو آزمون اروپا است که بر روی تعهدات خود در برجام بایستند یا اینکه با آمریکایی ها همراه شوند.
ولایتی ادامه داد: همراهی اروپا با آمریکا بیش از اینکه برای جمهوری اسلامی ایران زیانبخش باشد، برای حیثیت اروپا زیان دارد و اگر بخواهند تابعی از متغیر آمریکا باشند آنها را مشوه می کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: نقض عهد آمریکایی ها حد و مرز ندارد. آنها یک روز از معاهده محیط زیست خارج شدند و امروز هم برجام که یک قرارداد بین المللی است را نقض کرده و از آن خارج شدند.
ولایتی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران این توان را دارد که در قبال عهدشکنی آمریکایی ها بایستد و حضور منطقه ای خود را نیز هر روز تقویت می کند چون ما با کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن هماهنگ هستیم و از حیثیت و حرمت منطقه ای این کشورها دفاع و حمایت می کنیم و حضور ما در منطقه به درخواست دولت های این کشورها بوده است.

پربیننده ترین خبرها