کمالوندی:

اظهارات اروپایی‌ها باید به عمل تبدیل شود/ ظرف دو تا سه روز قادر به غنی‌سازی 20 درصد هستیم

اظهارات اروپایی‌ها باید به عمل تبدیل شود/ ظرف دو تا سه روز قادر به غنی‌سازی 20 درصد هستیم
يکشنبه 6 خرداد 1397 - 13:16

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تاکنون اظهارات مقامات اروپایی در خصوص کار با ایران بعد از برجام مثبت بوده، گفت: البته مهم این است که این اظهارات به عمل تبدیل شود، اینکه چقدر سازوکارها موثر واقع شود تا زمانی که بسته پیشنهادی طرف اروپایی به ایران ارائه نشود، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد.

العالم- ایران/ سیاسی 

«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آمادگی سازمان انرژی اتمی در صورت تعلل اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ایران، عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم و در این زمینه جلسات زیادی برگزار شده و این موارد با همه متخصصان و مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است.

* اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل شده هسته‌ای محفوظ است

مقام معظم رهبری دوم خرداد ماه در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در باب تضمین‌های لازم اروپایی‌ها برای ادامه برجام خاطرنشان کردند: اگر آمریکایی‌ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند، اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به مقدار مورد نیاز ما را تضمین کنند.
 تضمین بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی از دیگر نکاتی بود که حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: ایران با ۳۳ کشور اروپایی دعوا ندارد، بلکه با توجه به سابقه اروپایی‌ها، ما به آنها اعتماد نداریم و به همین علت آنها باید تضمین‌های واقعی بدهند.
 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل شده هسته‌ای محفوظ است.
 ایشان مسئولان سازمان انرژی اتمی را به آمادگی برای شروع احتمالی اینگونه فعالیت‌ها فراخواندند و افزودند: الان غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز نمی‌کنیم، ولی باید آماده باشید که اگر لازم شد و دیدیم برجام فایده ندارد فعالیت‌های تعطیل شده به واسطه برجام از سرگرفته شود.

* اظهارات اروپایی‌ها باید به عمل تبدیل شود
 در همین راستا بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مذاکراتی که در حال حاضر با اروپا در جریان است، به سفر هفته گذشته «کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به تهران پرداخت و گفت: آقای کانیته در این سفر اقدامات در دستورکار اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام از جمله ایجاد کانال بانکی سرمایه‌گذاری بین اروپا و ایران را مورد اشاره قرار داد.
 معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تاکنون اظهارات مقامات اروپایی در خصوص کار با ایران بعد از برجام مثبت بوده، یادآور شد: البته مهم این است که این اظهارات به عمل تبدیل شود، اینکه چقدر سازوکارها موثر واقع شود تا زمانی که بسته پیشنهادی طرف اروپایی به ایران ارائه نشود، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد.
 وی به نگرانی سعودی‌ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی و تشدید فشارهای آنها به اروپا در این مدت نیز اشاره کرد.
 کمالوندی درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما از همان ابتدا در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای همیشه آمادگی لازم را داشته‌ایم، یادآور شد: اگر در گذشته به دلیل برجام در حوزه‌هایی مقداری فعالیت‌های خود را کم کرده‌ایم، اما هیچ موردی نداریم که اگر بخواهیم به گذشته برگردیم با مانع و مشکل مواجه باشیم.

*حداکثر ظرف دو تا سه روز قادر به شروع تولید سوخت 20 درصد هستیم
معاون سازمان انرژی اتمی به بحث غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 66 هزار دستگاه سانتریفیوژ در نطنز می‌چرخد و فردو هم دو بال دارد که سانتریفیوژهای یک بال آن دست نخورده و ما با همین دیدگاه که به آنها اعتماد نداشتیم، علیرغم اصرار و تمایل آنها مبنی بر اینکه کل سانتریفیوژها در فردو جمع شود، در مذاکرات این خواسته آنها را نپذیرفتیم و سانتریفیوژها در این بال را نگهداشتیم. در بال دیگر فردو اقدام به جمع آوری ماشین‌های سانتریفیوژ کرده‌ایم که براساس برنامه زمانبندی می‌تواند سر جای خودش قرار بگیرد.
 وی گفت: در حال حاضر پمپ‌ها، مانیتورها و ... در فردو آماده است و در حقیقت مثل خودرویی است که آماده حرکت بوده و سوئیچ هم روی آن است. غنی‌سازی 20 درصد به سرعت می‌تواند انجام شود و حداکثر ظرف دو تا سه روز ما قادر به شروع غنی‌سازی 20 درصد هستیم.

* کرش ماشین‌های IR1 حدود 10 درصد بوده نه 20 تا 50 درصد
  کمالوندی با اشاره به برخی اظهارنظرات مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی با عجله اقدام به جمع‌آوری سانتریفیوژها کرد، عنوان کرد: اینگونه نیست. ماشین‌های IR1  یک اشکال ذاتی دارند که هنگام  روشن یا خاموش شدن ممکن است کرش داشته باشد که البته حداکثر کرش  این ماشین‌ها تا حدود 10 درصد بوده که برخی متاسفانه با مبالغه زیاد آن را 20 و یا حتی تا 50 درصد هم بیان کرده‌اند.
 وی افزود: وقتی ماشین‌ها را جمع آوری کردیم، بهتر است از ماشین‌های جدید به جای ماشین‌های قبلی استفاده کنیم.

* آمریکایی‌ها به یکسری مشتری‌های آب سنگین نزدیک شده و از آنها خواسته‌اند از ایران خرید نکنند
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کارخانه آب سنگین نیز گفت: ما بخشی از مازاد آب سنگین تولیدی را فروختیم و در حال حاضر مشتری‌های خوبی داریم، البته آمریکایی‌ها به یکسری مشتری‌ها نزدیک شده و به آنها گفته‌اند که از ایران خرید نکنند، ولی هنوز مشتری‌هایی هستند که توجهی به آمریکایی‌ها ندارند.
 کمالوندی اضافه کرد: چه برجام باشد و چه نباشد، بازار آب سنگین در دنیا برای ما اهمیت دارد و ما ضمن تأمین نیاز خودمان، بقیه آب سنگین را می‌توانیم بفروشیم و این در برنامه‌های ما قرار دارد. 

*راکتور آب سنگین خنداب (اراک)
 وی درباره وضعیت راکتور آب سنگین خنداب نیز گفت: علیرغم برخی فضاسازی‌ها که گفته شده بود مخزن این راکتور با بتن پر شده، ولی چنین چیزی اتفاق نیفتاده و تنها جای میله‌های سوخت مخزن قبلی راکتور با سیمان پر شده و اگر قرار باشد به گذشته برگردیم و قلب قبلی را تولید کنیم حداکثر ظرف یک سال این کار عملی است، ولی حتی اگر برجام هم نبود ترجیح ما این است که  راکتور جدید بازطراحی شده را جایگزین آن کنیم.
 معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با توافقات صورت گرفته با چینی‌ها، طراحی اولیه و تفصیلی این راکتور تمام شده و کار در حال انجام است.
 وی همچنین گفت که در حوزه‌های دیگر از جمله در زمینه تولید رادیودارو کار به خوبی انجام می‌شود.

* همکاری با روسیه در زمینه تولید سوخت نیروگاهی
 کمالوندی همچنین درباره تحقیق و توسعه نیز بیان کرد: اگر تصمیم نظام بر این باشد که ماشینی را تولید کنیم که هنوز کار تحقیق و توسعه آن تکمیل نشده باشد،‌ این امر شدنی است ولی کسی توصیه نمی‌کند که از ماشینی استفاده شود که مراحل آزمایش خود را تکمیل نکرده باشد. در حال حاضر چهار تا پنج ماشین جدید داریم از جمله ماشین‌های IR2 و IR4m را داریم که یک هزار دستگاه از مدل یکی از ماشین‌ها تولید شده که معادل پنج هزار ماشین IR1 است.
 وی به تولید سوخت نیروگاهی هم اشاره کرد و افزود: ما تا الان تولید سوخت نیروگاهی نداشتیم و در حال همکاری با روسیه هستیم تا بتوانیم در بلندمدت اقدام به تولید این سوخت کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به افزوده شدن 4000 تن کیک زرد به ذخایر کیک زرد در کشور، خاطرنشان کرد: ما 11 تن اورانیوم غنی شده را دادیم که معادل 70 تن کیک زرد بود، اما در عوض آن بیش از 370  تن کیک زرد دریافت کردیم.
 وی همچنین گفت که برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیز فعلا نیازی نداریم و تا چهار سال آینده این سوخت را در اختیار داریم.

*منافع اروپا با آمریکا گره خورده ولی اروپایی‌ها باید بدانند خواسته ما باید عملیاتی و اجرایی شود
 کمالوندی در ارزیابی از اینکه آیا اروپا به ایران تضمین‌های لازم را ارائه خواهد داد و آیا تا پایان ماه می (ماه جاری) این کار عملیاتی خواهد شد؟ گفت: اروپایی‌ها تا الان نشان داده‌اند که دارای اراده سیاسی هستند، ولی مهم عملیاتی کردن آن است. ما نباید فراموش کنیم که منافع اروپا با آمریکا گره خورده و به لحاظ امنیتی به ناتو نیاز دارند و در مسائل دیگر نیز مجبورند با آمریکا رابطه نزدیک داشته باشند، ولی اینکه بخواهند سیاست مستقلانه‌ای را در پیش بگیرند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
 وی یادآور شد: اروپایی‌ها می‌دانند که اقدام آمریکا در خروج از برجام کار غلطی بود، ولی باید خواسته ما عملیاتی و اجرایی شود و اگر در صورت عدم تحقق منافع ما، اقدام به خروج از برجام کنیم سابقه بدی از اروپایی‌ها بر جا می‌گذارد و نشان می‌دهد که آنها تسلیم فشارهای آمریکا شدند.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: بسته‌ای که قرار است اروپایی‌ها ارائه دهند، چقدر بتواند نظر ایران را جلب کند، باید منتظر ماند و دید.

فارس

پربیننده ترین خبرها