معاون اسبق وزير امور خارجه مصر تاكيد كرد:

نقش موثر كميته چهارجانبه در حل بحران سوریه

نقش موثر كميته چهارجانبه در حل بحران سوریه
سه شنبه 21 شهريور 1391 - 09:59

قاهره(العالم)- معاون اسبق وزير امور خارجه مصر با تاکيد بر نقش کميته چهاجانبه در حل بحران سوريه گفت: موفقيت اخضر ابراهيمي نماينده كشورهاي عربي و سازمان ملل متحد در امور سوريه در گرو همكاري همه گروه ها و طرف هاي درگير در اين بحران است

"عبدالله اشعل" سه شنبه در گفت وگوبا شبكه خبري العالم تصريح كرد: اگر طرفهاي اصلي درگيري در سوريه و مهم تر از همه، اعضاي كميته چهارجانبه يعني مصر،عربستان، تركيه و ايران به اصل مشكل سوريه نپردازند، ابراهيمي شديدا ناكام خواهد ماند.

وي گفت: اخضر ابراهيمي به عنوان نماينده كشورهاي عربي و سازمان ملل متحد در امور سوريه، ماموريت خود را از قاهره آغاز كرد تا اقدامات و طرح هاي خود را با اتحاديه عرب و گروه تماس كه نشست هاي خود را همزمان با حضور ابراهيمي در قاهره آغاز كرده اند، هماهنگ كند.
 
اشعل اظهار داشت: هنوز راهكارهاي سياسي براي حل بحران سوريه كارايي دارد و ماموريت اخضر ابراهيمي مي تواند نتايج مثبتي داشته باشد اما بايد كشورهاي زيادي با وي همكاري كنند.

وي گفت: همه كشورهايي كه در سوريه مداخله كرده و يا با بحران سوريه رابطه اي مستقيم دارند بايد يكي از طرفهاي حل بحران باشند.

اشعل افزود: اوضاع سوريه مبهم و پيچيده است و همه طرف هاي مرتبط بايد بدان اعتراف و بار ديگر براي يافتن راهكار حل بحران تلاش كنند.

وي با اشاره به اختلافات روسيه و چين از يك سو و امريكا از سوي ديگر در خصوص بحران سوريه خاطرنشان كرد: عوامل بين المللي نقش مهمي در موفقيت يا ناكامي ماموريت هاي حل بحران سوريه دارند.

معاون اسبق وزير امور خارجه مصر خاطر نشان كرد: در خصوص مسائل منطقه نيز برخي كشورها براي اين پرونده با يكديگر رقابت مي كنند اما در سطح داخلي و محلي، دولت و گروههاي ديگر در درباره مسائل زيادي با هم اختلاف دارند.

وي گفت: در كنارهمه اين مسائل درگيري مخفيانه ميان مقاومت و رژيم صهيونيستي در سوريه نيز داراي تاثيراتي است.

اشعل تاكيد كرد: اوضاع پيچيده سوريه برهمه منطقه تاثيرگذار است و در قاهره نيز اين احساس وجود دارد كه وضعيت سوريه تاثيرات زيادي بر روي روابط مصر دارد.

وي افزود: از نظر تاريخي نيز مصر و سوريه همواره روابط محكمي داشته اند بنابر اين اسرائيل به شكل ويژه اي قدعلم كرده تا ارتباط ميان مصر و سوريه را قطع كند به همين دليل محمد مرسي رئيس جمهوري مصر كه در نشست غير متعهدها در تهران در شرايط خاصي سخنراني كرده بود در اتحاديه عرب لحن سخنان خود را تغييرداد و كاملا متعادل سخنراني كرد تا زمينه را براي سازش سياسي فراهم كند.

Ma.22:39.10

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها