العالم گزارش می دهد؛

دلایل گم شدن الجبیر از سیاست های سعودی ها چیست؟

دلایل گم شدن الجبیر از سیاست های سعودی ها چیست؟
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 16:11

غالبا افراد بر اساس مسئولیت هایی که بر عهده دارند باید برای اعلام مواضع کشور یا نهاد یا گروهی که بدان وابسته هستند حضور رسانه ای داشته باشند اما برخی از افراد به خاطر شدت حضور در رسانه ها ، به اندازه ای پیش می روند که نبودشان برای مدت کوتاهی ، تعجب افکار عمومی و تحلیلگران را برمی انگیزد و سئوالات زیادی درباره دلیل نبودشان ارادی یا اجباری بودن آن مطرح می شود.

العالمعربستان سعودی

به گزارش العالم؛ گذشته از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  که اساسا شخصی نمایشی بوده و نیازی به تعریف ندارد ، دو نفردیگر نیز هستند که اخیرا در صحنه بین الملل تاخت و تاز کردند و درباره مسائلی بزرگتر از دهانشان سخن گفتند، از این رو غیبت ناگهانی شان  سئوالات زیادی را به وجود آورده است.

بله سخن از محمد بن سلمان ولی عهد جوان سعودی و عادل الجبیر وزیر خارجه اوست.

در ابتدا از ولی عهد سعودی شروع می کنیم، وی  قول داده بود پرونده یمن را در دو هفته قطعی کند اما هم اکنون از این مساله چهار سال می گذرد و هیچ پایانی برای آن وجود ندارد.

اما سخن از چشم انداز 2030 هیچ حرجی بر آن نیست زیرا از زمانی که بن سلمان آن را مطرح کرد، برخی بر ناکامی آن تاکید کردند زیرا طرحی بر پایه توهمات بود که حتی بزرگترین کشورها نیز از اجرایی کردن آن ناتوان هستند چه رسد به عربستان که فاقد ساده ترین زیرساخت های جدید است و فقط توانسته  اخیرا  در زمینه سقوط اخلاقی به بهانه اصلاحات پیشرفت هایی کند و همه خبر دارند اجرای این اصلاحات  توسط این شاهزاده جوان برای یافتن پایگاه مردمی و آمادگی برای  دست یافتن بر قدرت بدون هرگونه رقیبی است .

حوادث هتل" ریتزکارلتون" و بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان به بهانه مبارزه با فساد نیز نیازی به تعریف ندارد، اکنون همه می دانند وقتی ترامپ خواهان گاوی شیرده است و درصدد دریافت هزینه برای حمایت و خدماتی که به عربستان می دهد، شده و در واقع جزیه خواسته است، بن سلمان ناچار است این اموال را از جایی دیگر فراهم کند زیرا اموالش بلکه درست تر بگوئیم  اموال عربستان به  خرید کشتی تفریحی و تابلوهای هنری اختصاص یافت تا به فقرای عربستان برسد و رفاه را برای آنان به ارمغان بیاورد.

اما سخنان او درمصاحبه با روزنامه " آتلانتیک" درباره عدم مخالفت با ایجاد دولتی یهودی در اسرائیل که دارای منافع زیادی با این رژیم  است نیز لغزش غیر قابل بخششی بود که پادشاه قمار باز را واداشت تا پرونده را از شاهزاده کشتی تفریحی بگیرد و بدین ترتیب  از خشم و دشمنی بیشتر مردم مسلمان در اعتراض به نقش مشکوک عربستان در مساله فلسطین  جلوگیری کند اما اقدامات ملک سلمان در خصوص مساله فلسطین در این مقال نمی گنجد. 

سخن از شاهزاده جوان در همین جا به پایان می رسد، اینک وضعیت عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را بررسی می کنیم که از روزهای اول برای تصدی وزارت امور خارجه به مواضع تند خود در برابر هر موضوعی البته به جز امریکا مشهور شد.

برخی دلائل غیبت اخیر الجبیر را به مسائل مختلفی مرتبط می دانند که  تصویب قانون جاستا (قانون اجرای عدالت در مقابله با تروریسم) از سوی امریکا از جمله آنهاست که انتقادهای بی سابقه ای را به عملکرد دیپلماتیک عربستان به دنبال داشت.

اما درباره اشتباهش در خصوص اظهارات ترامپ مبنی بر ضرورت پرداخت مالیات توسط کشورهای خلیج فارس برای حمایت از این کشور  و تلاش وی برای اینکه نشان دهد منظور ترامپ فقط قطر است برخی معتقدند اگر از روی جسارت  سیاسی وی باشد مصیبت بزرگی است و اگر این سخنان ناشی از عدم درک سیاسی وی از اظهارات ترامپ باشد مصیبت بزرگتر است.

اما مساله دیگر که الجبیر فقط در مناسبت های معدودی درباره آن سخن گفت اعتراف وی به مشارکت کشورش در مساله فساد مالزی است که نخست وزیر این کشور یعنی نجیب عبدالرزاق به داشتن 680 میلیون دلار در حساب شخصی اش متهم شد اما الجبیر گفت این پول را عربستان پرداخت کرده اما بابت چه چیزی بوده برای  پرداخت بدهی ها بوده یا ... چیز دیگری نگفت.

برخی نیز معتقدند غیبت بن سلمان و الجبیر اساسا به این بازمی گردد که عربستان بهای موضوعاتی که درصدد اجرای آن است چه در زمینه پرونده ایران و مقابله با نفوذش در منطقه و معامله ترامپ را پرداخت کرده و ضرورتی برای سخن گفتن درباره آن وجود ندارد.

این در حالی است که برخی نیز غیبت بن سلمان را آغاز جدیدی برای آماده شدن تدریجی وی برای حکومت و رسیدن به قله آن طی روزهای آتی می دانند به ویژه اینکه ملک سلمان بر خلاف سالهای گذشته که تعطیلات تابستان را در خارج  از کشور می گذراند سال جاری در شهر نیوم بوده و اطلاعاتی نیز از نامزد شدن خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن برای ولی عهدی برادرش به گوش می رسد که شاه آینده خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها