سازمان ملل: حملات ائتلاف سعودی به شهروندان یمنی در فهرست جنایات جنگی قرار می گیرد

سازمان ملل: حملات ائتلاف سعودی به شهروندان یمنی در فهرست جنایات جنگی قرار می گیرد
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 12:16

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: حملات هوایی ائتلاف متجاوز به یمن تلفات زیادی و خسارت های سنگینی به همراه داشته است که برخی از آن ها در فهرست جنایات جنگی قرار می گیرد.

العالم - یمن

در ادامه این گزارش آمده است: مصیبت و بدبختی که بر سر شهروندان غیر نظامی در یمن وارد می شود نادیده گرفته می شود، همه باید برای حمایت از شهروندان غیر نظامی در یمن تدابیری اتخاذ کنند.

گروه تحقیق بین المللی اعلام کرد: گزارشی که درباره اوضاع در یمن تهیه کرده ایم در کمال استقلال و بی طرفی بوده است. این تحقیق بر اساس تحقیق میدانی و مصاحبه با مسئولان و شاهدان عینی صورت گرفته است، عربستان و امارات مسئول حوادث تلخ یمن هستند. برخی افرادی را که به احتمال زیاد مسئول مستقیم جنایت جنگی در یمن هستند مشخص کرده ایم. لیست کسانی که مظنون به ارتکاب جنایت در یمن هستند به زودی منتشر می شود.

کمال جندوبی رییس این تیم بین المللی گفت: گروه کارشناسان بنا به عللی معتقدند که دولت یمن و عربستان و امارات مسئول نقض های حقوق بشر هستند. عربستان و دولت هادی دست به اقداماتی در حد جنایات جنگی زدند از جمله شکنجه و نقض عزت و کرامت افراد و تجاوزات جنسی.

تیم بین المللی همچنین خاطرنشان کرد که نیروهای ائتلاف محدودیتهایی برای بنادر دریای سرخ و فرودگاه صنعا تعیین کردند که یمنی ها را از دریافت کمکهای حیاتی محروم کرده استکه این امر نیز می تواند به عنوان جنایت جنگی درنظر گرفته شود.  تیم تحقیق خواستار توقف فوری خشونتها در یمن شد.

این گزارش در حالی مطرح شد که پیش از این محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در نشستی سران ائتلاف را به بی توجهی به انتقادات بین المللی دعوت کرد؛ این انتقادات ریاض را به هدف قرار دادن غیرنظامیان یمنی متهم کرده است.

پیش از این نیز گزارشهای دیگری از سوی نهادهای بین المللی حقوق بشر درخصوص جنایتهای ائتلاف سعودی تهیه و تدوین شد؛ چنانکه دیده بان حقوق بشر (رایتس ووتش) اخیرا تاکید کرد که سران کشورهای ائتلاف که جنگی را علیه یمن به راه انداختند، مسئول جنایتها و نقضها و تجاوزگری ها هستند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا وارد عمل شود و سران این کشورها را بویژه محمد بن سلمان را مجازات کند.

یادآور می شود دو وزارت بهداشت و حمل و نقل يمن خواستار گشودن یک مسیر هوایی برای انتقال دارو به یمن شدند تا کودکان زخمی و بیمار نیز بتوانند برای درمان به راحتی به خارج از کشور اعزام شوند. این دو وزارتخانه همچنین تاکید کردند که بازگشایی فرودگاه صنعاء نیاز ضروری برای نجات جان هزاران نفر از جمله کودکان یمنی است.

عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. 

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است. 

ائتلاف سعودی همچنان راه ها، دسترسی به آب، بیمارستان ها و خودروهای حامل شهروندان و غیرنظامیان را هدف می گیرند.

پربیننده ترین خبرها