سران آفریقا برای حضور در نشست مشترک آفریقا و چین وارد پکن شدند

سران آفریقا برای حضور در نشست مشترک آفریقا و چین وارد پکن شدند
يکشنبه 11 شهريور 1397 - 07:42

سران کشورهای آفریقایی برای حضور در نشست مشترک همکاری آفریقا و چین وارد پکن شدند.

العالم- آسیا 

به نقل از رویترز،سران کشورهای آفریقای در بدو ورود به پکن مورد استقبال مقامات چینی قرار گرفتند.
مجمع 2018 در مورد همکاری چین و آفریقا در اجلاس سران در تاریخ 3 و 4 سپتامبر در پکن برگزار خواهد شد. موضوع این نشست همکاری دو طرفه و همکاری برای ایجاد روابط نزدیکتر بین چین و آفریقا با آینده مشترک است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین میزبان اجلاس سران است و فعالیت های مربوطه را پیگیری خواهد کرد. رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری چین و آفریقا و نمایندگان سازمان های مرتبط آفریقایی و بین المللی برای شرکت در این نشست حضور دارند.
گفتنی است از زمان تشکیل جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، رهبران این کشور اهمیت زیادی به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی داده‌اند. در این راستا، در اولین اجلاس مجمع همکاری چین ـ آفریقا در پکن، طرفین موافقت کردند مشارکتی بلند مدت و پایدار از نوعی جدید و بر اساس منافع مشترک و متقابل ایجاد کنند. دومین اجلاس مجمع نیز از ۱۶ - ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ در سه سطح مقامات ارشد، بازرگانی و وزرا با عنوان «دوستی، همکاری و توسعه» در مقر کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آفریقا یعنی یونکا (UNECA) برگزار شد. در این اجلاس نتایج اجلاس گذشته بررسی و سطح مبادلات تجاری و دیگر همکاری‌ها خوب ارزیابی گردید. 
کارشناسان غربی گه‌گاه کمک‌های چین به آفریقا را در راستای دسترسی این کشور به منابع طبیعی این قاره تلقی می‌کنند. اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم بخشی از این کمک‌ها در جاهایی هزینه می‌شود که غرب از آن غفلت کرده است مثل زیرساخت‌ها، صنعتی کردن و ایجاد کارخانه‌ها. کمک‌های چین و غرب را تا حدی می‌توان مکمل و نه رقیب دید. کمک‌های غرب از دهه 1980 متمرکز بر نیازهای اساسی اجتماعی و در مقابل کمک‌های چین در حوزه همکاری‌های صنعتی بوده است.
چین سومین شریک تجاری آفریقا، پس از آمریکا و فرانسه است. در این راستا، تمایل چین برای سرمایه گذاری و تامین منابع انرژی خود از مناطقی که رقابت کمتری بر سر آنها وجود دارد کاملا مشهود است. علاوه بر نفت، آهن، اورانیوم، مس و نیز تولیدات کشاورزی از جمله محصولاتی هستند که چین درصدد است با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم به تامین آنها بپردازد. در حال حاضر، چین با دهها کشور آفریقایی موافقتنامه تجاری دارد.

خبرگزاری صدا و سیما 

پربیننده ترین خبرها