تحلیل روز؛

آشفتگی در کاخ سفید

آشفتگی در کاخ سفید
يکشنبه 18 شهريور 1397 - 16:28

دو ماه باقیمانده به انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا رفتارها و سیاستهای نامتعارف دونالد ترامپ به پاشنه آشیلی برای او و اطرافیانش درکاخ سفید و حزب جمهوریخواه تبدیل شده است.

العالم - تحلیل روز

فریبکاری و دروغ پردازیهای ترامپ در مدت بیست ماهی که وارد کاخ سفید شده است حالا دامنگیر خود او شده است.

خبرهایی که از داخل کاخ سفید به بیرون درز می کند و عزل و نصبهای فراوان به گونه ای است که گویی در کاخ سفید همه علیه ترامپ هستند. یادداشت بدون نام نیویورک تایمز در ششم سپتامبر توصیف کننده این وضعیت است.  

یادداشتی که بازتاب فراوانی در آمریکا داشته و به مهمترین سوژه خبری و تحلیلی برای رسانه های آمریکایی تبدیل شده است. در برخی از تحلیل رسانه های آمریکایی حتی به موضوع اجرای بند چهارم متمم ۲۵ قانون‌اساسی برای استیضاح دونالد ترامپ اشاره شده است. در تاریخ آمریکا این ماده از قانون اساسی آمریکا اجرا نشده است.   

 «من بخشی از نیروی مقاومت در درون دولت ترامپ هستم.» این جملات آغازین مطلبی است که نیویورک تایمز ۶ سپتامبر منتشر کرده است. نویسنده گمنام یادداشت روزنانه نیویورک تایمز خود را یکی از  مقامات بلندپایه آمریکا و عضو حزب محافظه‌کار معرفی کرده است.

او از مبارزه علیه بدترین گرایش‌ها‌ی رئیس ‌جمهور درون کاخ سفید حرف زده، از علاقه ترامپ  به دیکتاتورها گفته و رئیس جمهور آمریکا را دمدمی مزاج و فاقد اصول اخلاقی دانسته است. جان برنان، مدیر سابق سازمان سیا در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این یادداشت اعلام کرد: آشکارا همه چیز به نقطه انفجار رسیده است. آنچه که در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده اتفاق خواهد افتاد نشان خواهد داد که چه میزان تخریب‌هایی در کشور انجام شده است. او با اشاره به یادداشت منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز علیه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت: این اقدام "بسیار شجاعانه" بود.

یادداشت روزنامه نیویورک تایمز یک روز بعد از انتشار بخش‌هایی از کتاب تازه باب وودوارد در واشنگتن پست منتشر شد. کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید»، کتابی که در آن ترامپ «احمق»، دولت او «بحران‌زده» و کاخ سفید «دیوانه‌خانه» وصف شده است.

پس از کتاب «آتش و خشم» نوشته مایکل وولف این دومین کتاب افشاگرانه درباره ترامپ است. این بار با قلم نویسنده‌ای که شهرتش در به لرزه درآوردن کاخ سفید است. باب وودوارد به همراه کارل برنستین، دو خبرنگار واشنگتن‌ پست بودند که رسوایی واترگیت را  برملا ساختند و زمینه‌ساز استعفای ریچارد نیکسون شدند.

هم اکنون یک بی اعتماد کاملی در میان اطرافیان ترامپ وجود دارد کسانی که تا دیروز دوست واز نزدیکان ترامپ محسوب می شدند و حتی مراسم عروسی خود را در برج ترامپ برگزار می کردند امروز به افشاگری علیه ترامپ می پردازند. آنها رازهای نگفته ای را از دونالد ترامپ افشاء می کنند که درباره صلاحیت و توانایی او در اداره کشور در دو سال آینده تردیدهای جدی ایجاد شده است.

جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: ما یک ریاست جمهوری داریم که از مسیر منحرف شده است.... ما رئیس‌جمهوری داریم که قادر به انجام کارش نیست، کسی که اوقات تلخی دمدمی‌مزاجانه دارد، اطلاعات کافی در مورد خیلی از این تصمیم‌هایی که می‌گیرد، ندارد. همچنین می‌بینیم که افرادی اقدام به سرقت اسناد ریاست جمهوری از روی میز او می‌کنند... این یک بحران قانون اساسی واقعی است.

باراک اوباما نیز به سیاق روسای جمهوری سابق آمریکا سعی داشت موضع گیری در باره سیاستهای رئیس جمهور وقت نداشته باشد.

اما او هم  پس از بیست ماه سکوت به صحنه سیاست بازگشته است . رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی در دانشگاه ایلینوی در انتقادی گزنده از وضعیت مدیریت در کاخ‌سفید خواستار بازگشت "صداقت، قانون‌مداری و نجابت" شده است.

اوباما در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: وضعیت آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ در حالت عادی نیست انتشار یادداشت بدون نام  در روزنامه نیویورک تایمز ، مقامات ارشد  در کاخ سفید را در معرض اتهام قرار داده و همگی مجبور به انکار نقششان در نوشتن این یادداشت شده اند. مایک پنس معاون رئیس جمهور  یکی ار متهمان است. سخنگوی استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا این یادداشت را «غیرمسوولانه» خواند و سخنگوی وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز گفته است این‌گونه حملات سیاسی دور از شأن وزیر و ماموریت این وزارتخانه است

هم اکنون چندین پرونده از رسوائیهای سیاسی گرفته تا رسوائیهای اخلاقی علیه ترامپ و اطرافیانش در جریان است موج خبری که پس از انتشار یادداشت بدن نام در روزنامه نیویورک تایمز به راه افتاده موقعیت ترامپ را در کاخ سفید و میان اطرافیانش متزلزل کرده است.

پربیننده ترین خبرها