تلویزیون فرانس 24 گزارش داد

استفاده عربستان از سلفی‌ها برای مقابله با شیعیان و اخوان

استفاده عربستان از سلفی‌ها برای مقابله با شیعیان و اخوان
جمعه 7 مهر 1391 - 16:01

پايگاه خبري شبكه "فرانس "24 در گزارشي،با اشاره به اين که " جريان سلفي" امروز به رکني در سياست خارجي عربستان تبديل شده است، هدف رژيم عربستان از گسترش جريان سلفي را مقابله با مشكلات بزرگي مانند مطالبات مشروع عربستاني ها ،مسئله ايران ، تشيع و اخوان المسلمين عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،"سفيان فجري" نويسنده اين گزارش با عنوان " چگونه عربستان جريان سلفي را در جهان عرب مديريت مي كند؟" مي گويد : اصطلاح " سلفيه " به معناي گرایش اعتراض آمیز به تغييرات در مسائل عقيدتي ، ايدئولوژيك و عبادي است.

فجري در گزارش خود به نقل از "عبدالحكيم ابواللوز" پژوهشگر مغربي درامور گروه هاي سلفي خاطرنشان می کند که: سلفي هاي وهابي در مسئله نزاع بر سر قدرت،رقم مهمی محسوب مي شوند و نمونه آن در يمن ، مصر و كويت مشاهده مي شود، ولي سلفي هاي وهابي فعال در كشورهاي ديگر مانند سوريه براي ورود به صحنه سياسي مي جنگند.

ابواللوز افزود : همه گروه هاي سلفي با وجود اختلافات فیمابین، وابسته به عربستان هستند و عربستان مهد جريان سلفي محسوب مي شود.  

وی گفت: "محمد بن عبدالوهاب" و "محمد بن سعود" از طريق ائتلاف با يكديگر جريان سلفي - وهابي را در منطقه نجد عربستان تشكيل دادند و عربستان امروز به هدايتگر اول جريان سلفي - وهابي در جهان محسوب م مي شود.

"عبدالله الرامي" كارشناس امور گروه هاي اسلامي و جهادي در جهان عرب مي گويد: رجال مذهبي عربستان شريك خاندان سلطنتي آل سعود در حكومت هستند و از قدرت و نفوذ برخوردارند.

وی هدف رجال مذهبي و خاندان سلطنتي از این ائتلاف را حفظ انسجام كشور و مقابله با همسايگان عنوان کرد. 

الرامي افزود: اولين مشكل فراروي آل سعود، جریان" دمكراسي و حكومت مدني سكولار " است كه از سوي همسايگان عرب به طرف عربستان در حال حركت است و به همین علت وهابيون عربستان پيوسته اعلام مي كنند كه دمكراسي " حرام " است .

الرامی می گوید: دومين مشكل عربستان ايران و تشيع است. پیروزی انقلاب ايران باعث بروز كشمكش بر سر رهبری مذهبي در منطقه و جهان اسلام شد بویژه این که ايران كشوري قدرتمند است و از آن جا که که اقليت هاي شيعي در كشورهاي مختلف منطقه زندگي مي كنند شانس ايران براي عهده دار شدن این رهبری بیشتر است. 

الرامي اظهار داشت: سومين مشكل عربستان " اخوان المسلمين " است. قدرت اخوان المسلمين در حال افزايش است و این امر احتمالا براي عربستان دردسر ساز خواهد شد، زيرا اخوان المسلمين مخالف قدرت مطلقه است و انتقاد از قدرت حاكمه را جايز مي داند.

الرامي افزود :بنابراین آل سعود تلاش خود را در خارج عربستان متمركز كرد است زيرا مشكلات سه گانه مذكور از خارج نشأت مي گيرد و به همین علت جريان سلفي به اولويت سياست خارجي عربستان تبديل شده است.

آل سعود  اموالي به گسترش جريان سلفي اختصاص داد و اين جريان تقويت شد و روابط خود را با جهان خارج از عربستان مستحکم کرد تا  آل سعود بتواند  با مشكلاتي که منشا خارجی دارد ، مقابله كند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها