بیست و ششمین جمعه خشم در نوار غزه +فیلم

جمعه 30 شهريور 1397 - 15:30

فلسطینی ها آماده برگزاری بیست و ششمین تظاهرات بازگشت با شعار "شکست محاصره در مرزهای غزه" می شوند؛ شورای عالی ملی مردم را به مشارکت گسترده در این تظاهرات فرا خواند.

العالم - فلسطین اشغالی

تظاهرات جمعه خشم از شش ماه پیش آغاز شده و هر هفته جمعه در نوار غزه تکرار می شود. سی ام مارس اولین تظاهرات بزرگ بازگشت و شکست محاصره با همین نام برگزار شد. پس از آن این مراسم به طور منظم هر هفته برگزار و هر بار نام و عنوان خاصی که گویای اهداف مردم فلسطین است بر آن اطلاق شده است.

از جمله مهمترین اسامی به کار رفته، می توان به "جمعه سوزاندن پرچم اسرائیل و برافراشتن فلسطین"، "جمعه آزادی اسرا"، "جمعه کارگران فلسطینی"، "جمعه جوانان انقلابی" و بالاخره "جمعه مقاومت تنها گزینه ماست" اشاره کرد. تا اینکه رسیدیم به این هفته "جمعه شکست محاصره".

فلسطین در تمام این مدت شاهد جانفشانی جوانان خود بوده است؛ در این مدت 189 فلسطینی از جمله 27 کودک به شهادت رسیده و حدود 20 هزار نفر هم مجروح شده اند که اغلب به دلیل محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی با کمبود دارو رو به رو هستند.

در این بین کادرهای درمانی هم از جنایات و سرکوب اشغالگران در امان نمانده اند و 3 شهید تقدیم کرده اند و 100 امدادگر نیز مجروح شده اند. همچنین 64 آمبولانس هم آسیب دیده اند و این امر برای نوار غزه که از اساس از زیرساختهای بهداشتی و درمانی محروم است یک فاجعه انسانی است.

مردم فلسطین شیوه مقاومت جدیدی را ابداع کرده اند که با آن رژیم اشغالگر را به زانو درآوردند. این ابتکار، هوا کردن بادبادک های کاغذی آتش زاست که به رغم سادگی، خسارت های سنگینی بالغ بر 5 میلیون دلار به اشغالگران وارد کرده و هزاران هکتار زمین کشاورزی متعلق به شهرک نشینان را به آتش کشیده است.

جمعه گذشته از زمان شروع این تظاهرات، خشن ترین و سخت ترین روز مبارزه بود. صحنه های مربوط به آن را می شد از دیوار حائل بین غزه و نظامیان اسرائیلی دید و عکسها میزان استقامت و قدرت ملت فلسطین در مقابل ماشین جنگی اشغالگران را ثبت کرده اند.

پربیننده ترین خبرها