درگیری مخالفان مسلح در سوریه برای قدرت

درگیری مخالفان مسلح در سوریه برای قدرت
چهارشنبه 12 مهر 1391 - 10:57

گروههاي مسلح در سوريه که از سوي برخي کشورهاي بيگانه منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي حمايت مي شوند، براي دستيابي به منابع قدرت، پول و سلاح با يکديگر درگير شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، چند روز پيش يكي از فرماندهان سازمان تروريستي القاعده در شام به نام "ابومحمد الشامي العبسي" توسط نيروهاي گروه افراطی موسوم به گردان سلفي الفاروق وابسته به القاعده كشته شد.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی درباره درگیری این گروه ها نوشت: گروه الفاروق به همراه شماري از افراد مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوريه" توطئه كرده و با هدف ترور "العبسی" در منطقه مرزي نزديك به تركيه كمين گذاشتند.

بر اساس این گزارش، دو روايت درباره چگونگي كشته شدن ابو محمد شامي منتشر شده است؛ عده اي مي گويند وي را غافلگير كرده و ربودند و سپس به مكان نامشخصي منتقل كردند و در آنجا با چاقو به قتل رسانده و جسدش را در گودالي دفن كردند. براساس اطلاعات منتشره، ابوبصير الطرطوسي، و ابوعبدالله فرمانده گروهك موسوم به "گردانهاي آزادگان شام" در راستاي ميانجيگري براي آزادي شيخ ابومحمد شامي قبل از كشته شدن وي اقدام كردند. اما اين تلاش ها نتيجه اي در پي نداشت.

براساس روايت دوم، گروه عامل ترور، از ابومحمد درخواست كرده بود با هدف مشورت درباره برخي امور با وي ديدار كند. اما وي را به قتل رساندند.

به نوشته الاخبار، كشته شدن ابومحمد العبسي منجر به درگيري هاي شديدي، ميان گروه تحت فرماندهي وي با "گردان الفاروق" و از سوي ديگر با نيروهاي "ارتش آزاد سوريه" شد؛ كه در نتيجه دهها نفر از طرفين كشته و زخمي شدند.

ناظران اين درگيري ها را شديدترين درگيري داخلي ميان گروههاي افراطی از زمان آغاز تنش ها در سوريه مي دانند.

افراد اين گروهها از كشورهاي مختلفي مانند عربستان، كويت، مصر، تونس، الجزاير، امارات، اروپا و ...  به سوريه اعزام شده اند.

يادآور مي شود ابومحمد الشامي العبسي قبلاً در عراق و در گروهک تروريستي موسوم به "دولت اسلامي عراق" با هدف برپايي "امارت اسلامي" در سوريه فعاليت مي كرد. همچنين وي به همراه نيروهايش اولين كساني بودند كه گذرگاه مرزي باب الهوي را به اشغال خود درآوردند و پرچم هاي سياه سلفي ها را بر فراز نهادهاي رسمي آن منطقه به اهتزاز درآوردند.

یکی از عوامل حذف العبسی اختلاف بر سر قدرتمی باشد. در اين راستا، يك منبع سلفي وهابی به روزنامه الاخبار اعلام كرد كه علت اصلي كشته شدن شيخ ابومحمد سهم از محموله سلاحي است كه وي خواستار دريافت آن بود. زيرا پس از تسلط العبسي بر گذرگاه باب الهوي كه به يكي از مسيرهاي ورود سلاح به سوريه تبديل شد. وي گروههاي وارد كننده سلاح را وادار به دادن درصدي از سلاح هاي وارداتي به افراد تحت فرماندهي اش مي كرد كه گاه اين سهم به 30 درصد از محموله هاي سلاح مي رسيد. وي مدعی می شد که هدف از دريافت اين سلاح ها، آماده شدن براي جنگ بزرگ است.

در همين راستا روزنامه الاخبار اعلام كرد كه شماري از نيروهاي افراطی سلفی لبنانی و فلسطيني كه به سوریه اعزام شده بودند پس از مشاهده درگيري هاي داخلي ميان گروههاي تندروي اسلامگرا به لبنان بازگشته اند.

با توجه به اختلافات گروه های مسلح افراطی که گاهی به درگیری‌های مسلحانه کشیده شده، تلاش هاي فراواني براي اتحادشان از سوی حامیان آنها در جريان است. اين گروهها، با شماري از مسئولان کشورهای مختلف در حال هماهنگي هستند، و هيأت هاي مختلفي با اين هدف به سوریه اعزام شده اند؛ که البته اين تلاش ها به نتيجه نرسيده است.



پربیننده ترین خبرها