توافق ايران و تركيه براي حل سريع تحولات سوريه

توافق ايران و تركيه براي حل سريع تحولات سوريه
جمعه 14 مهر 1391 - 15:20

مسئولان ايران و تركيه بر همكاري و فعاليت مشترك به منظور ايجاد راه حلي سريع براي تحولات سوريه تاكيد كردند.

به گزارش پايگاه خبری شبكه العالم، اطلاعات موجود نشان مي‌دهد كه مذاكرات محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران در آنكارا در مهار شدت بحران بين تركيه و سوريه درپي حادثه اصابت گلوله از سوريه به خاك تركيه موفقيت آميز بوده است.

مذاكرات رحيمي و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه چهار ساعت به طور انجاميد و اين بدان معناست كه موضوعات و پرونده‌هاي مهم زيادي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است بويژه كه اين مذاكرات همزمان با تشديد موضع تركيه در پي كشته شدن پنج شهروند ترك در آکاقلعه براثر اصابت گلوله ياد شده و مصوبه پارلمان تركيه در اجازه به دولت براي اعزام ارتش به سوريه و كشورهاي ديگر صورت گرفت. براساس اطلاعات رسيده، اين موضوع در صدر مباحثات ايران و تركيه بوده است.

اردوغان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك خود با رحيمي بيشتر درباره تحولات سياسي و نظامي در سوريه سخن گفت و به تضاد ديدگاه كشورش با ايران اشاره كرد اما در عين حال برتوافق دوطرف براي همكاري مشترك به منظور ايجاد راه فوري كه منجر به ثبات در سوريه و منطقه مي‌شود، تاكيد كرد.

نخست وزير تركيه در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: ما به طور مشترك و فشرده با ايران براي ايجاد راه حلي سريع و فوري و عادلانه براي حوادث سوريه تلاش مي كنيم و من وزير خارجه تركيه را براي همكاري با همتاي ايراني خود به منظور بحث درباره راه‌هاي تحقق آن در سريع‌ترين زمان ممكن مامور كرده‌ام زيرا نمي‌توان بيشتر منتظر بود.

معاون رئيس جمهور ايران نيز سخنان مطبوعاتي خود را با اشاره به روابط دوجانبه و همكاري اقتصادي بين دو كشور ايران و تركيه، از كشته شدن تعدادي از شهروندان ترك ابراز تاسف كرد.

اطلاعات كلي نشان مي‌دهد كه رحيمي در جريان ديدار طولاني مدت خود با اردوغان در كاهش شدت بحران بين تركيه و سوريه و متقاعد كردن آنكارا به ضرورت تامل به منظور ثبات در منطقه موفق بوده است.

پربیننده ترین خبرها