تاوان دخالت تركيه درسوريه سنگين است

تاوان دخالت تركيه درسوريه سنگين است
جمعه 14 مهر 1391 - 17:44

دمشق(العالم)- سردبير روزنامه تشرين سوريه هشدار داد: تركيه تاوان سنگيني بابت سياست هاي اشتباه حزب عدالت و توسعه در زمينه دخالت در سوريه خواهد پرداخت.

محي الدين محمد سردبير روزنامه تشرين سوريه، روز جمعه در مصاحبه با شبكه العالم اظهار داشت: اين تاوان هم به شكل مسائل امنيتي است مانند افزايش عمليات تروريستي در اين كشور كه شاهد آن هستيم و هم در قالب مسائل اقتصادي كه به دليل كاهش ميزان گردشگر و ترانزيت به شكل گسترده اي بر زندگي شهروندان ترك تاثير گذاشته است.

وي همچنين افزود: بمباران مرزهاي سوريه از سوي گروهك هاي مسلح و به قصد ايجاد اختلاف بين سوريه و تركيه انجام شده است.

محمد گفت: بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره ملاحظات مرزي سوريه و تركيه با توافق قدرت هاي برزگ صادر شده و تا حدي مقبول به نظر مي رسد.
 
وي خاطرنشان كرد كه سوريه اين اتفاق را تأسف آور و نتيجه حمله سوريه به گروهك هاي تروريست در مرزهاي تركيه دانست. هرچند كه اين حملات در پاسخ به دخالت هاي آمريكا و نيروهاي ناتو انجام شده است.

روزنامه نگار سوري افزود: سوريه اميدوار است ديگران از اين مساله سوء استفاده نكنند . چون كسي كه شايسته سرزنش است رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه است كه از آغاز بحران عليه سوريه اعلان جنگ و مبادرت به اعزام تروريست به سوريه كرد.

محمد ادامه داد: اهتمام جهاني نسبت به اتفاقاتي كه در مرزهاي دو كشور افتاد، نشان دهنده اين است كه تمام كشورهاي منطقه بايد در حفظ امنيت در منطقه بكوشند.

وي گفت: همچنان كه ديديم ايران به سرعت به تركيه رفت تا درباره اتفاقات اخير مذاكره كند و نيز لازم است در تمام سياستها عليه ملت و دولت سوريه تجديد نظر شود و از تروريست هاي مسلح نه به صورت مادي و نه معنوي و نه رسانه اي حمايت نشود.

محمد تاكيد كرد كه سوريه خواهان هيچ برخورد نظامي با تركيه نيست ؛ چون اين كشور علي رغم اين كه به شدت از سياست هاي اردوغان ناراضي است اما ملت تركيه را دوست و برادر خود مي داند و اكثر ملت تركيه نيز مخالف سياست هاي اردوغان هستند . شاهد اين مدعا نيز تظاهرات مردمي است كه در اطراف ساختمان مجلس در آنكارا شكل گرفت.

وي احتمال دخالت نظامي تركيه در سوريه را بدون دخالت ناتو بعيد دانست زيرا تركيه به تنهايي قادر به اين كار نيست و دخالت ناتو هم چنانكه تمام طرف هاي بين المللي از جمله دبيركل اين پيمان اظهار داشته به دليل عدم آمادگي اش، تقريبا غير ممكن است.
MKH-5-10:40

پربیننده ترین خبرها