تركيه جنگ غرب عليه سوريه را رهبري مي كند

تركيه جنگ غرب عليه سوريه را رهبري مي كند
دوشنبه 17 مهر 1391 - 11:33

آنكارا (العالم) ـ نماينده پارلمان سوريه، دولت تركيه را به رهبري جنگ جبهه استعمار غربي ـ صهيونيستي عليه سوريه با هدف تقسيم آن كشور براساس قوميت و مذهب متهم كرد.

عمر اوسي دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، هشدار داد: نتيجه تبعات سياست هاي اشتباه دولت تركيه از نظر اقتصادي و نحوه تعامل با كردها به مرور در حال نمايان شدن در اين كشور است.

نماينده پارلمان سوريه گفت: در حال حاضر جبهه استعمار و استكبار به رهبري صهيونيست ها و غرب، جنگي را عليه سوريه آغاز كرده است كه هدف از آن نه تنها سرنگوني نظام سوريه بلكه تقسيم آن براساس اقليت هاي قوميتي و مذهبي و ايجاد نزاع ودرگيري ميان آنهاست.

اوسي تصریح کرد: دخالت تركيه در بحران سوريه بسيار گسترده بوده است و اين كشور تلاش كرد تا الگوي بنغازي در ليبي را در سوريه پياده كند و نظام سوريه را از طريق ناآرام كردن مرزهاي شمالي آن كه 850 كيلومتر مي باشد سرنگون نمايد.

وي با تأكيد بر اين كه تركيه در نيل به اين هدف، تحت عنوان بهانه هاي مختلف مانند ايجاد گذرگاههاي انساني يا گذرگاههاي امن شكست خورده است، آنكارا را مسئول اصلي ريخته شدن خون شهروندان سوريه از طريق پناه دادن به تروريست هاي وهابي دانست.

اوسي ادامه داد: تركيه همه انواع كمك هاي لجستيك، مالي و سلاح در اختيار تروريست ها قرار مي دهد و زمينه ورود آنها به كليه مناطق سوريه به ويژه حلب را فراهم مي كند.

وي هشدار داد: تركيه در بحران سوريه بيش از حد معمول دخالت دارد و اين امر بر وضعيت داخلي آن كشور تأثير گذاشته است. به طوري كه پ.ك.ك اخيرا بر حجم عمليات خود عليه دولت آنكارا افزوده است و در سايه چنين وضعيتي مشكل كردها در تركيه روز به روز در حال وخامت است.

اوسي با اشاره به سوابق دولت ترکیه خاطرنشان کرد: دولت تركيه در طول ساليان متمادي ميليون ها كرد را به قتل رسانده و تاكنون بيش از سه هزار روستاي كردنشين را به طور كامل تخريب كرده است.

وي گفت: نيروهاي تركيه همچنين، مناطق امن و مزارع روستاييان را با هواپيماهاي اف 16، بمب هاي شيميايي، هواپيماهاي اسرائيلي هيرون و گلوله هاي تانك مورد هدف قرار مي دهد.

نماينده پارلمان سوريه خاطر نشان كرد: تركيه همچنين به بهانه حمله به پناهگاههاي پ.ك.ك اقدام به نقض حاكميت و بمباران خاك عراق مي كند. در سايه چنين وضعيتي ميليون ها علوي در تركيه در اعتراض به ساست هاي دولت و مطالبه حقوق مشروع ديني و قومي شان اقدام به تظاهرات كرده اند.

اوسي به آثار سياست هاي دولت اردوغان در منطقه بر اقتصاد آن كشور اشاره كرد و گفت: اين امر باعث افزايش تورم و كاهش ارزش ليره تركيه و ميانگين رشد اقتصادي آن كشور و ايجاد مشكلاتي در زمينه تعامل با كشورهاي همسايه شده است.

این نماینده سوری در پایان تأكيد كرد: تركيه ناتوان تر از آن است كه بخواهد دست به دخالت نظامي گسترده در بحران سوريه بزند. بلكه فقط گاهي در مناطق كردنشين و مرزي سوريه عمليات محدودي را انجام مي دهد.
MKH-7-19:45

پربیننده ترین خبرها