ترکیه بدون اجازۀ غرب وارد جنگ نمی شود

ترکیه بدون اجازۀ غرب وارد جنگ نمی شود
دوشنبه 17 مهر 1391 - 12:23

استانبول، العالم ـ يك كارشناس مسايل سياسي ترکيه تاكيد كرد: اعتراضات مردم تركيه عليه دخالت نظامي در سوريه، نخستين اعتراضات از نوع خود نيست و حكومت تركيه به دليل مخالفت مردمي گسترده و مخالفت جريان هاي سياسي و نبود تضمينهاي قوي و كافي از سوي غرب، در راه اندازي چنين جنگي مردد است.

فائق بلوط شامگاه يكشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اعتراضات امروز تركيه نخستين اعتراضات از نوع خود نيست. از روز گذشته تا امروز اعتراضاتي در مناطق و شهرهاي مختلف تركيه مانند استانبول و شهرهاي ساحل درياي مديترانه با مشاركت نيروهاي چپ گرا و دموكرات و نيروهاي مخالف جنگ برگزار شده است.

 وي افزود: با نگاهی به برخي مطبوعات تركيه و مقالات آن، مي بينيم كه از جمله عللي كه حكومت تركيه را از راه اندازي جنگ گسترده عليه سوريه مردد مي كند، عوامل داخلي است. زيرا حدود 60 الي 75 درصد از مردم تركيه جنگ را تاييد نمي كنند و با آن مخالفند.

 بلوط تصريح كرد كه سه حزب مخالف بسيار قدرتمند، مسوليت جنگ و تبعات آن را به عهده حكومت مي گذارد، و اين امر موجب شده که دولت اردوغان در اتخاذ تصميم برای جنگ مردد باشد. اين جنگ اگر آغاز شود، عملا نتايج وخيمي براي تركيه خواهد داشت.

 وي گفت: تظاهرات امروز مردم تركيه بر ضد جنگ و يا دخالت نظامي در سوريه، برخاسته از اين امر است كه به دليل وجود جريان هاي مختلف مانند علوي ها، دموكرات ها، سوسياليست ها و گروه هاي كُرد در ترکیه، اگر اين جنگ اغاز شود، تاثير گسترده اي بر تركيه خواهد گذاشت و اين جريان ها احساس مي كنند اين جنگ مستقيما منافع آنها را هدف قرار مي دهد.

 بلوط توضيح داد كه حكومت تركيه در مرحله فعلي، به مقابله به مثل اكتفا خواهد كرد بدين معنا كه بمباران پايگاه هاي مرزي از سوي دو طرف به صورت پراكنده ادامه خواهد یافت. به نفع غرب نيست كه تركيه دست به دخالت نظامي در سوريه بزند. تركيه نيز تا زماني كه تاييد و تضمين هاي قوي از سوي غرب دريافت نكند خود به تنهايي اقدام به هيچ جنگي نخواهد كرد، مگر اين كه اتفاقات غيرمنتظره اي رخ دهد.

پربیننده ترین خبرها