طرح اردوغان برای تغییر بافت استان اسکندرون

علوی‌ها با سنی‌ها جایگزین می‌شوند

علوی‌ها با سنی‌ها جایگزین می‌شوند
سه شنبه 18 مهر 1391 - 07:52

اقدام دو روز گذشته علوي‌هاي تركيه در آنكارا بر برگزاري تظاهرات گسترده، اولين گام در راستاي به رسميت شناختن حقوق و هويت آنان بود و اين مساله زماني خود را نشان مي‌دهد که در اين تظاهرات که نخستين تجمع مذهبي در ترکيه در طول دهه‌هاي گذشته به شمار مي‌رود بيش از 250 هزار شهروند ترک حضور داشتند.

گفتني است اين تظاهرات پس از برگزاري كنفرانس چهارم حزب عدالت و توسعه در ده روز پيش و پس از تلاش اردوغان براي جلوگيري از خوانده شدن قصيده يكي از شعراي علوي با عنوان "ما راهي دراز و باريك پيش رو داريم" در فضاي سياسي برگزار شد كه رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور تلاش مي‌كند تا حمايت مردم را براي سياست‌هاي داخلي و خارجي خود جلب كند.

 

به گزارش سایت خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر در گزارشی به قلم محمد نورالدین در مورد اقدامات اخیر اردوغان نوشت: علوي‌ها نيز پاسخ اردوغان را با سرودن قصيده‌اي دادند كه به يك ترانه تبديل شد و گروهي در اين تظاهرات زمزمه مي‌كردند.

 

اين تظاهرات نشان داد خواست‌هاي علوي‌ها جديد نيست بلكه به دهه‌هاي گذشته باز مي‌گردد كه نه لائيك‌ها و نه اسلام گرايان آن را محقق نكرده‌اند.

 

در آغاز همه اين درخواستها، به رسميت شناختن "خانه هاي گروهي" به عنوان مراكز عبادت و لغو تدريس دروس ديني جديد در مدارس بود كه تمايل دولت اسلامي براي ايجاد نسل جديد و آموزش مسائل ديني مذهب حنفي به كودكان از سنين پائين و ناديده انگاشتن مذهب علوي را نشان مي‌دهد در حالي كه علوي‌ها دستكم 15 الي 18 ميليون نفر از كل جمعيت 73 ميليوني مردم اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

 

اما اين تظاهرات نشانگر تشديد تنش‌هاي مذهبي در تركيه نيز بود كه از يك سال و نيم پيش آغاز و تاكنون ادامه دارد و به ويژه اعتراضي به مسائل خارجي بود به گونه‌اي كه  مخالفت خود را با جنگ بر ضد سوريه اعلام كرده و مردم سوريه را برادر خود خواندند.

 

"صلاح‌الدين اوزيل" رئيس اتحاديه بكتاشي علوي‌ها با بیان این موضوع که اردوغان بايد از مشكلاتي كه براي علوي‌ها به وجود آورده عذرخواهي كند. افزود: نخست وزير تركيه نمي‌تواند مشكلاتي را كه به دموكراسي تركيه ارتباط دارد،حل كند اما از برقراري دموكراسي در سوريه سخن مي‌گويد.

 

 وي افزود: ما علوي‌ها به دنبال جنگ با سوريه، ايران، يونان و هيچ دولت ديگري نيستيم و شهروندان ما با هر مذهبي به چنين جنگي تمايل ندارند.

 

"چيناي اوزدين" پژوهشگر ترك نیز در ارتباط با اين فضاي مذهبي به وجود آمده به تحقيقات و پژوهش‌هاي خود درباره طرح‌هاي دولت براي ترساندن علوي‌ها و كوچ دادن آنها ازمنطقه ختاي (اسكندرون) با رفتار پناهندگان سوري كه در اردوگاه‌هاي منطقه سكونت دارند، اشاره كرد زيرا بيشتر آنها سني مذهب هستند كه به جدا كردن سني‌ها و علوي‌ها حتي در بيمارستان‌ها مي پردازند.

 

وي افزود: اين پناهندگان، علوي‌هاي ترك را مي‌ترسانند و اين مسائل به انزواي ساكنان اين منطقه و شايد انتقال آنان به مكان‌هاي ديگر منجر شود.

 

وي به  طرح اعطاي تابعيت به برخي پناهندگان سوري سني اشاره  كرد و گفت: اين طرح براي ايجاد نوعي توازن با علوي‌هاي اسكندرون است كه بيشتر مردم اين منطقه را تشكيل مي‌دهد و بارها در تظاهرات‌هاي خود عكس‌هاي بشار اسد رئيس جمهوري و پرچم‌هاي سوريه را در دست داشتند.

 

خانم اوزدين افزود: دولت اردوغان در گذشته  نيز به بسياري از افغان‌هاي منطق اسكندورن تابعيت تركي داد  و هم اكنون نيز در صدد اعطاي تابعيت به شهروندان سوريه است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها