سند محرمانه؛ توطئه تركيه، آمريكا و كردستان عراق در سوریه

سند محرمانه؛ توطئه تركيه، آمريكا و كردستان عراق در سوریه
چهارشنبه 19 مهر 1391 - 09:55

يك سايت خبري كُرد با افشاي يكي از اسناد محرمانه منطقه كردستان عراق اعلام كرد كه تركيه ، آمريكا و منطقه كردستان عراق درباره احداث فرودگاه هاي نظامي در مناطق کرد نشين سوريه و حمايت نظامي و مالي از عوامل خود براي تشكيل نظام فدراليسم در سوريه توافق كردند .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سايت موسوم به "صداي كردستان  اعلام كرد : طبق اين سند محرمانه ؛ نمايندگان تركيه ، آمريكا و منطقه كردستان عراق در نشست اخير خود در اربيل با احداث فرودگاه هاي نظامي در غرب مناطق کرد نشین سوريه و حمايت از مخالفان كُرد در این کشور توافق كردند؛ و حزب " دمكراتيك " به رياست مسعود بارزاني و حزب " اتحاديه ميهني " به رياست جلال طالباني و طرفي ديگر از اين توافقات مطلع هستد .

بر اساس اين سند محرمانه، نماينده تركيه در نشست روز دوم سپتامبر 2012 در اربيل، متعهد به حمايت دولت متبوعش از طرح برقراري نظام فدراليسم در سوريه و اعطاي كمك هاي نظامي و مالي براي اجرای اين طرح يا ارسال نيروهاي پيشمرگه به مناطق كردنشين سوريه، براي حمايت از اين مناطق تا زمان يافتن جايگزيني به جاي كردهاي سوريه شد.

اين سند محرمانه حاكي است: توافقات ديگري نيز در اين نشست حاصل شد از جمله اعلام آمادگي تركيه براي حمايت مالي از مخالفان كُرد سوريه و اعطاي كمك هاي نظامي به شرط احداث يك پايگاه و يك فرودگاه نظامي در جنوب شهر المالكيه ، احداث يك فرودگاه در جنديرس از توابع منطقه عفرين، و پايگاهی نظامي در جنوب غرب منطقه عين العرب از توابع استان حلب.

در اين سند آمده است : حاضران در نشست اربيل با تداوم فعاليت " شوراي عالي كرُد " به علت موفقيت اين شورا در مقابله و محدود كردن فعاليت هاي گروه موسوم به " شوراي ملت غرب كردستان " وابسته به حزب كارگران كردستان موافقت كردند .. استوارت جونز سفير آمريكا در اردن ، معاون وزير امور خارجه تركيه ، عبدالباقي يوسف و عبدالباسط حمد (مقيم آلمان) نمايندگان حزب كُرد " يكيتي " سوريه ، عبدالحكيم بشار نماينده حزب دمكراتيك كُرد سوريه ، نورالدين حميد بريمو نماينده حزب كُرد " واقعيت " در شمال عراق و صلاح بدرالدين نماينده مركز فرهنگ كُردي " كاوي " در شمال عراق در اين نشست حضور داشتند.

این سايت خبري با خودداری از اشاره به بخش هاي ديگر اين سند افزود : انتشار همه مفاد اين سند محرمانه وحدت و امنيت منطقه كردستان عراق را به خطر مي اندازد .

سايت صداي كردستان از مسئولان منطقه كردستان عراق و ديگر شركت كنندگان در نشست اربيل خواست كه واكنش خود به انتشار بخشي از متن اين سند محرمانه را نشان بدهند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها