پیش بینی تحلیلگر ترکیه ای

تركيه پيشنهاد حفاظت مشترک مرزها با سوريه را نمي پذيرد

تركيه پيشنهاد حفاظت مشترک مرزها با سوريه را نمي پذيرد
يکشنبه 23 مهر 1391 - 13:09

نويسنده و تحليلگر سياسي تركيه اي با بيان اين كه اعلام آمادگي سوريه براي پذيرش طرح روسيه در زمينه همكاري مشترک دمشق و آنکارا در امر كنترل مرزها بيانگر حسن نيت سوريه است، پيش بيني كرد كه دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، به دليل رويكرد خصمانه در برابر سوريه، اين پيشنهاد را نپذيرد.

بركات قار روز يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: آمادگي سوريه براي همكاري با تركيه در امر حفاظت از مرزهاي مشترك با استقبال گسترده ملت ، احزاب و سازمان هاي داخلي در تركيه مواجه خواهد شد.

قار خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد در شرايط كنوني شاهد واكنش مثبتي از سوي تركيه در باره اعلام آمادگي سوريه براي تشكيل كميته امنيتي مشترك با آنكارا براي حفاظت از مرزها نباشيم زيرا دولت آنكارا خود را براي مقابله با سوريه آماده كرده است و تلاش مي كند كه افكار عمومي را نيز با خود همراه كند. 

 وي افزود: شدت درگيري هاي سوريه و تركيه هم اكنون شديدتر از درگيري هاي داخل سوريه است و تركيه تعداد زيادي نيروي نظامي خود را در مرزهاي مشترك خود با سوريه مستقر كرده است و مسئولان ترك نيز مدام اظهاراتي را براي آماده كردن افكار عمومي تركيه در خصوص جنگ احتمالي بيان مي كنند.
ياد آور مي شود كه به دنبال افزايش تنش هاي مرزي ميان سوريه و تركيه و هدف قرار گرفتن گاه و بيگاه بخشي از خاك تركيه و اقدام متقابل آنكارا، روسیه براي برطرف شدن سوء تفاهم ها پيشنهاد همكاري مشترك سوریه با تركيه براي حفاظت از مرزهاي مشترك ارايه كرد. سوريه رسما اعلام كرده است كه هدف قرار دادن خاك تركيه اقدامي از سوي ارتش نبوده بلكه كار گروه هاي مسلح در سوريه براي ايجاد تنش ميان دو كشور است.
نويسنده و تحليلگر سياسي تركيه اي در ادامه تاكيد كرد كه اظهارات مقامات آلماني مبني بر حمايت برلين از آنكارا در جنگ احتمالي تركيه با سوريه اهانت به ملت تركيه است.  قار با اشاره به اظهارات مسئولان ناتو و برخي كشورهاي اروپائي مبني بر حمايت ناتو از تركيه در صورت وقوع جنگ با سوريه گفت: اين گونه سخنان اهانت به ملت تركيه است زيرا از اين اظهارات چنين برداشت مي شود كه ملت تركيه متكي به ناتو است و بدون كمك ناتو نمي تواند اقدامي بكند.
AM - 13 - 22:46

پربیننده ترین خبرها