عضویت قطر در سازمان فرانسوی زبانها !

عضویت قطر در سازمان فرانسوی زبانها !
يکشنبه 23 مهر 1391 - 19:50

عضويت مشکوک قطر در سازمان کشورهاي فرانکوفون (فرانسوي زبان) درحاليكه اين کشور رسما کشوري عرب زبان است، نگراني اعضاي اين کشورها را به دليل برنامه قطر جهت حمايت از برخي مدارس به اصطلاح ديني و گسترش تفکرات افراطي برانگيخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان كشورهاي فرانكوفون امروز (يكشنبه) به چهاردهمين نشست خود در كينشازا بزرگترين شهر جمهوري دمكراتيك كنگو - يكي از كشورهاي در حال رشد قاره آفريقا -  پایان داد.

اعلام عضویت قطر در این سازمان درحالی است که منابعي در وزارت امور فرانكوفوني دولت فرانسه اعلام كردند: عضويت قطر در سازمان كشورهاي فرانكوفون به اين روش با اعتراضاتي همراه شده است، و برخي حاضرين در نشست كينشازا، درباره تلاش قطر براي گستردن نفوذ خود در بخش غربي مسلمان نشين قاره آفريقا، از طريق تأمين مالي مدارس ديني نگران هستند .

به گفته اين منابع ؛ برخي مدارس ديني برخوردار از حمايت مالي قطر، جاي مدارس فرانسوي زبان را گرفته اند .

اين منبع افزود : مذاكرات تُندي درباره نحوه عضويت قطر در سازمان كشورهاي فرانكوفون صورت گرفت، و هيأت قطري - به رياست حمد بن عبدالعزيز الكواري وزير فرهنگ و هنر قطر -  براي عضويت قطر در اين سازمان تلاش بسيار زيادي كرد، و در نهایت با چند كشور خصوصاً آفريقایي لابي كرد .

قطر آوريل 2012 درخواست عضويت خود را در سازمان كشورهاي فرانكوفون ارائه كرد؛ و برای تحقق هدف خود تا زمان عضويتش در اين سازمان ميزبان تعداد زيادي اتباع كشورهاي فرانكوفون بود و تأمين مالي راديوي " اوريكس اف ام " را نيز به عهده گرفت. راديوي  اوريكس اف ام از دسامبر 2010 برنامه هاي خود را به زبان فرانسوي پخش مي كند و نخستين راديو در منطقه خليج فارس است كه 24 ساعته به زبان فرانسوي برنامه پخش مي كند؛  قطر هدف از راه اندازي اين راديو را " ايجاد ارتباط ميان فرهنگ هاي مختلف" اعلام کرده است.  

قطر راديوي اوريكس اف ام را پس از موفقيت اش در كسب ميزباني جام جهاني 2022 فوتبال و در زمان برگزاري جشن روز ملي خود (18 دسامبر روز اتحاد و استقلال قطر) راه اندازي كرد. 

قطر سپتامبر 2012 براي اولين بار زبان فرانسوي را به عنوان " زبان اختياري " در دروس 6 دبيرستان اين كشور گنجاند، و اين زبان در 2 سال از سنوات دبيرستان به مدت 3 ساعت در هفته تدريس مي شود.

جمعيت قطر يك ميليون و 850 هزار نفر است و این درحالی است که اتباع خارجي 80 درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند و تعداد كساني كه در قطر به زبان فرانسوي حرف مي زنند ، 150 هزار نفر برآورد شده، كه اقليت هاي خارجي - اتباع فرانسه ، منطقه مغرب عربي و برخي ديگر از كشورهاي آفريقائي - اكثريت اين يكصد و پنجاه هزار نفر را تشكيل مي دهند. 



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها