یک خبر چند خط تحلیل؛

ابوالمصاحبه سعودی به غیبت رسانه ای خود پایان داد

ابوالمصاحبه سعودی به غیبت رسانه ای خود پایان داد
سه شنبه 24 مهر 1397 - 14:19

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

باسفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، عادل الجبیر که طی روزهای گذشته و در اوج ماجرای خاشقچی به شدت پرهیز می کرد امروز به استقبال پامپئو در فرودگاه رفت.

تحلیل:

  • اینکه در ماجرایی این چنین مهم چرا وزیر خارجه سعودی که به دلیل علاقمندی اش به حضور در برابر رسانه ها به "ابوالمصاحبه" سعودی معروف شده است از رسانه ها فراری بود را باید در خالی بودن دستان او در مواجهه با خبرنگاران از یک سو و اطلاع دقیق او از دست داشتن بن سلمان در ماجرای ناپدید شدن و قتل خاشقچی (و به گمان قوی دست داشتن شخص جبیر) در این ماجرا جستجو کرد.
     
  • در شرایط کنونی و در حالی که ترامپ با مطرح کردن فرضیه دست داشتن "گروه های خود سر" در قتل خاشقچی هم کار را بر سعودی آسان کرد و هم اسباب نجات ملک و بن سلمان را فراهم آورد، خروج جبیر از پناهگاه می تواند بدین معنا باشد که از این پس پروژه اطلاع رسانی در خصوص این پرونده، توجیه بی گناهی بن سلمان و پدر در آن، البته در هماهنگی کامل مقامات آمریکایی و منطبق با آموزه های تعلیمی آنان صورت بپذیرد.
     
  • اگرچه زمانی حوالی دو هفته را ابوالمصاحبه سعودی از دست داده اما به نظر می رسد حجم حملات به سعودی در ماجرای خاشقچی به انضمام اعلام تحریم های متعدد نسبت به "کنفرانس داووس کویر" انقدر چشمگیر باشد که بتواند جبران عدم حضور دو هفته ای را در روزهای آینده بنماید. رژیم سعودی این روزه به شدت نیازمند توجیه مشکلات خود است

پربیننده ترین خبرها