یک خبر چند خط تحلیل؛

كوه ترکیه در ماجرای خاشقچی موش زایید!

كوه ترکیه در ماجرای خاشقچی موش زایید!
سه شنبه 1 آبان 1397 - 13:53

العالم _ ترکیه

خبر:

در حالی که رجب طیب اردوغان وعده داده بود در پارلمان ترکیه جزئیاتی خاص درباره پرونده قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول را افشا کند اما ترجیح داد به تکرار دانسته های پیشین افکار عمومی بسنده کند.

تحلیل:

  • درحالی که افکار عمومی جهان امروز چشم به راه نکات جدیدی از سوی اردوغان بودند، وی فقط به بازخوانی پرونده خاشقچی بسنده کرد و هیچ حرف جدیدی در این خصوص بر زبان نیاورد. باور برخی از تحلیلگران این است که پرونده قاشقچی نه تنها پیش از این بر روی میز معامله ترامپ و مقامات سعودی قرار گرفت بلکه اینک بر روی میز معامله ترک ها و سعودی ها نیز جای گرفته است.
     
  • اینکه در کلام اردوغان جز آنچه پیشتر رسانه ای شده و اسنادش به رسانه ها راه پیدا کرده نکته جدیدی مشاهده نشد و کل بیان اردوغان به این پیشنهاد غیر عملیاتی ختم شد که گروه 18 نفره سعودی جهت محاکمه تحویل ترکیه شوند معنایش آن است که می توان هدف ترکیه را در این پرونده  وقت کشی معرفی کرد. برخی بر این باورند که در سایه این وقت کشی ترکیه به دنبال کسب امتیازاتی چون تخفیف تحریم های سعودی و همراهانش درخصوص قطر بوده است.
     
  • حاصل جلسه امروز و نتیجه اظهارات اردوغان آن شد که فرضیه ترامپ در تمرکز بر گروه خودسر به عنوان عاملین قتل مورد تایید اردوغان قرار گرفت، بن سلمان به عنوان امرکننده قتل از کانون اتهامات دور شد، عربستان به عنوان عاملی دخیل در کودتای دو سال پیش ترکیه تنبیه شد و البته امریکا از موضع ترکیه در نحوه تنبیه شریک استراتژیک خود آزرده خاطر نشد و بلاخره این نکته تایید شد که تروریست هم مانند هر مقوله دیگری خوب و خوب تر دارد.

پربیننده ترین خبرها