گایر پدرسن، نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه کیست؟

چهارشنبه 9 آبان 1397 - 17:33

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت یک دیپلمات نروژی را جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام کرد.

العالم . سوریه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت، گایر پدرسن، دیپلمات نروژی فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه خواهد بود.

برخی دیپلمات‌ها اظهار داشتند که پدرسن به صورت غیررسمی موافقت پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس را در این خصوص دریافت کرده است.

گوترش گفت، درباره انتخاب پدرسن به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با دولت این کشور مشورت کرده و پدرسن به تسهیل دستیابی به راه حل سیاسی جامع بین طرف‌های سوری خواهد پراخت و انتظارات دموکراتیک مردم سوریه را برآورده می‌کند.

به گفته مطبوعات خارجی، پدرسن 25 سال پیش زمانی که عضو تیم مذاکره کننده محرمانه درخصوص پیمان اسلو میان فلسطینی ها و اسراییلی ها بود، تجربه دیپلماسی خود را کسب کرد.

گایر پدرسن در حال حاضر سمت سفیر نروژ در چین را به عهده دارد. همچنین در سالهای 1989 تا 2003 سفیر نروژ نزد تشکیلات خودگردان فلسطین بود. وی در سال 2005 سمت هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان بود؛ پیش از آنکه در سالهای 2012 تا 2017 نمایندگی دائم نروژ در سازمان ملل را به عهده بگیرد.

گایر پدرسن از میان سه نامزد دیگر برای این سمت انتخاب شد؛ در این فهرست نیکلای ملادینف فرستاده صلح سازمان ملل در خاورمیانه و یان کوبیش نماینده سازمان ملل در عراق و رمضان لعمامره وزیر خارجه سابق الجزائر بود. لعمامره این فرصت را به دلیل مخالفت برخی کشورهای اروپایی از دست داد؛ زیرا بر این باور بوردند که مواضع وی در جانبداری از دولت سوریه است.

گایر پدرسن فرستاده جدید سازمان ملل پنجمین نفر بعد از دی میستورا و کوفی انان و الاخضر ابراهیمی و محمد الدابی در این سمت خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها