نویسنده و روزنامه‌نگار عرب:

اتحادیه عرب اداره‌ای کوچک در وزارت خارجه آمریکا

 اتحادیه عرب اداره‌ای کوچک در وزارت خارجه آمریکا
جمعه 5 آبان 1391 - 10:40

روزنامه القدس العربي، حمله جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي را به کارخانه تسليحاتي در خارطوم اقدامي تحريک‌آميز عليه جهان اسلام دانست و درباره سکوت کشورهاي عربي، به ويژه اتحاديه عرب، نيز تاکيد کرد که اتحاديه عرب اداره‌اي کوچک در وازرت امور خارجه آمريکاست.

به گزارش پایگاه خبری العالم، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در سرمقالۀ خود به قلم «عبدالباری عطوان»، سردبیر این روزنامه، به حمله تجاوزکارانه اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به کارخانه‌ای تسلیحاتی در خارطوم، پایتخت سودان، پرداخت و نوشت: این اقدام رژیم صهیونیستی، تجاوزی آشکار به حاکمیت یکی از کشورهای عضو سازمان ملل و توهین به ۳۵ میلیون نفر جمعیت این کشور به شمار می‌رود. بنابراین، نباید درباره آن سکوت کرد.

وی تاکید کرد: اسرائیل با این عمل تروریستی، زمینه‌های اخلاقی و قانونی لازم را برای انتقام‌جویی از این تجاوز فراهم کرد و این مسئله، جهان عرب را بار دیگر به عرصه‌ای برای جنگ‌های خونین تبدیل خواهد کرد و زمینه را برای رشد و نمو گروه‌های تندرو به ویژه از نوع تندروهای اسلام گرا، مساعد خواهد کرد.

سرمقاله نویس روزنامه القدس العربی خاطر نشان کرد: هیچ دلیل منطقی و قانونی این اقدام تروریستی رژیم اسرائیل را توجیه نمی‌کند. سودان، حق دارد کارخانه اسلحه‌سازی داشته باشد و برای توسعه آن با هر کشوری در جهان همکاری کند، اما اسرائیل حق ندارد به این کارخانه حمله کند. این اقدام رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بار دیگر ثابت کرد که اسرائیل رژیمی قانون‌شکن است و خود را فرا‌تر از قانون می‌داند.

وی به بهانه‌های صهیونیست‌ها درباره کمک ایران به این کارخانه سودانی و دیگر بهانه‌های محافل صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: بهانه کردن کمک ایران به ساخت این کارگاه، به‌هیچ ‌وجه برای حمله هوایی و منهدم کردن آن پذیرفتنی نیست و حتی اگر ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر رسیدن سلاح‌های ساخت این کارگاه به مبارزان فلسطین در غزه و لبنان صحت داشته باشد باز هم توجیهی برای این اقدام وجود ندارد.

نگارنده مقاله القدس العربی افزود: اسرائیل دارای زرادخانه اتمی، کارخانه‌های ساخت سلاح‌های شیمیایی و موشکی است و از بسیاری از گروه‌های مسلح به ویژه جنبش جدایی طلب جنوب سودان حمایت می‌کند. به همین سبب عجیب نبود که رئیس جمهور کشور استقلال‌یافته سودان جنوبی، در اولین سفر بین المللی خود، عازم تل آویو شود.

عبدالباری عطوان رسیدن هواپیماهای اسرائیلی به اهداف خود در خارطوم و اجرای عملیات تروریستی را در حکم یک معما دانست و نوشت: جنگنده‌های اسرائیلی برای این حمله، می‌بایست ۱۹۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند و برای طی این مسیر نیازمند سوخت‌گیری هوایی هستند؛ مشخص نیست این عملیات اعم از پرواز و سوخت‌گیری چگونه بدون اینکه کسی بتواند آن را در سودان یا مصر رصد کند انجام شده است.

وی احتمال پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را از فلسطین اشغالی بعید نداست و نوشت: پیش از این، جنگنده‌های اسرائیلی، به کاروان خودروهایی که از بندر سودان حرکت کرده بودند حمله و ادعا کردند که این کاروان حامل محموله سلاح برای جنبش حماس در باریکه غزه بود.

عطوان افزود: ادعاهای رژیم صهیونیستی در این باره در واقع  تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی است، زیرا فرضیه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که جنگنده‌های اسرائیلی از پایگاه‌هایی در سودان جنوبی که هم‌پیمان اسرائیل در منطقه است، به پرواز در آمده‌اند.

سردبیر روزنامه القدس العربی با تاکید بر اینکه هیچ مدرکی برای اثبات این فرضیه ندارد، تاکید کرد: هدف از مطرح کردن این فرضیه، درخواست تایید یا تکذیب آن از سوی دولت سودان جنوبی است، به ویژه که این کشور اخیرا برای برقراری آتش بس و تن دادن به مذاکرات سازش در خصوص مسائل مرزی، با دولت سودان توافق‌نامه صلح امضا کرده است.

نویسنده این سرمقاله در نگاهی واقع‌گرایانه به رژیم صهیونیستی، آن را تهدیدی برای امنیت و ثبات جهانی ارزیابی کرد و نوشت: رفتاهای رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی به رفتار سگی هار می‌ماند؛ از یک سو با جنگنده‌های خود به باریکه غزه حمله می‌کند و هر که را بخواهند می‌کشد و از سوی دیگر به خارطوم حمله و کارگاهی را با خاک یکسان می‌کند.

عطوان تاکید کرد: همچنین رژیم صهیونیستی با ادعای وجود تاسیسات هسته‌ای در نزدیکی منطقه دیرالزور سوریه، جنگنده‌هایش را به آنجا فرستاد و آن منطقه را بمباران کردند و علاوه بر آن تهدید به حمله‌ای ویرانگر به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌کند. چنین رژیمی مصداق کامل تروریسم در بد‌ترین صورت‌های آن و منشا

پربیننده ترین خبرها