بیانیه پایانی نشست پالرمو/ تأکید گروه‌های لیبیایی بر ضرورت اتکا به قانون اساسی

بیانیه پایانی نشست پالرمو/ تأکید گروه‌های لیبیایی بر ضرورت اتکا به قانون اساسی
سه شنبه 22 آبان 1397 - 17:56

گروه‌های لیبیایی شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی در شهر «پالرمو» ایتالیا با صدور بیانیه‌ای پایانی بر ضرورت اتکا به قانون اساسی به منظور تحقق صلح و ثبات در لیبی تأکید کردند.

العالم - لیبی

گروه‌های لیبیایی در دومین روز کنفرانس بین‌المللی بررسی تحولات لیبی در شهر پالرمو، بیانیه‌ای صادر و طی آن بر احترام به نتایج انتخابات و مجازات کسانی که در برابر روند انتخابات کارشکنی می‌کنند، تأکید کردند.

در این بیانیه ضرورت مسئولیت‌پذیری موسسات قانونی به منظور برگزاری انتخابات سالم و عادلانه‌ در سریع‌ترین زمان ممکن و تضمین همه شروط فنی، قانونی، سیاسی و امنیتی در این انتخاب را مورد تأکید قرار دادند.

گروه‌های لیبی همچنین اتکا به قانون اساسی برای تحقق حاکمیت این کشور را امری ضروری دانسته و حمایت خود از گفت‌وگو تحت نظارت مصر به منظور ساختن موسسات نظامی و امنیتی کارآمد را اعلام کردند.

در بیانیه مذکور آمده است که توافقنامه الصخیرات تنها راه رسیدن به راه‌حل سیاسی است و در این حال از طرح سازمان ملل و تلاش‌های «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل نیز حمایت می‌کنیم.

توافقنامه الصخیرات یک توافقنامه سیاسی شامل همه طرف‌های درگیر در لیبی است که در سال 2015 تحت نظارت «مارتین کوبلر» فرستاده اسبق سازمان ملل در لیبی، در شهر الصخیرات مغرب امضا شد تا به جنگ داخلی در لیبی پایان داده شود.

این توافقنامه بر تشکیل دولت وفاق ملی، مجلس نمایندگان، مجلس عالی دولت، اتخاذ تدابیری برای اعتمادسازی، اجرای ترتیبات امنیتی، حمایت بین‌المللی و تشکیل نهادهای و شوراهای متخصص تأکید دارد.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» ثمره توافقنامه الصخیرات است اما اختلاف اصلی در این توافقنامه درباره ماده‌ای است که به دولت وفاق ملی اختیار تعیین فرمانده نیروهای مسلح را اعطا می‌کند.

شهر پالرمو ایتالیا از روز دوشنبه (دیروز) میزبان کنفرانس بین‌المللی درباره لیبی است.

پربیننده ترین خبرها