امتناع الجزاير از همراهی آمریکا برای عملیات نظامی در مالي

امتناع الجزاير از همراهی آمریکا برای عملیات نظامی در مالي
سه شنبه 9 آبان 1391 - 07:34

كارشناس مسائل آفريقا تاكيد كرد: سفر هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا به الجزاير براي چندين هدف است كه مهمترين آنها هماهنگي كامل پيش از مداخله نظامي مقرر براي حل و فصل مشكل جمهوري مالي و پايان دادن به تجزيه اين كشور است.

عطيه العيسوي سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد: الجزاير عمليات نظامي در مالي را فرماندهي نخواهد كرد اما ممكن است به طور غير مستقيم از طريق اجازه دادن به پرواز هواپيماها يا استقرار نيروهاي كشورهاي ديگر در خاك خود يا بسنده كردن به مرزباني و جلوگيري از فرار افراد هدف قرار گرفته در مالي به خاك خود يا خاك كشورهاي مجاور در اين عمليات شركت كند.

وي گفت: الجزاير با ميزباني فرماندهي نظامي آمريكا و وجود پايگاه هاي نظامي خارجي در خاك خود مخالف است لذا دولت آمريكا، جيبوتي را براي ميزباني اولين فرماندهي نظامي آمريكا در آفريقا انتخاب كرده است. فرانسه نيز در جيبوتي پايگاه دارد و مركز ارتباطات اطلاعاتي بزرگ جهاني در آنگولا قرار دارد.
كارشناس مسائل آفريقا تصريح كرد: مرز الجزاير با مالي حدود هزار و 400 كيلومتر است و تعداد زيادي از طوارق كه به روند جدايي در شمال مالي كمك كرده اند در امتداد آن مستقر هستند.
العيسوي گفت: اين مرز همچنين ميزبان فرماندهي مشترك نيروي مبارزه با عناصر گروه القاعده و گروه هاي تروريستي در منطقه بزرگ صحرا است در نتيجه، همه اين عوامل آمريكا را وادار به هماهنگي كامل با الجزاير پيش از آغاز عمليات نظامي كرده است.
وي افزود: كلينتون نمي تواند الجزاير را به فرماندهي اين عمليات متقاعد سازد چون اين كشور بنا به دلايلي با حل و فصل نظامي اين مساله مخالف است. از جمله اين دلايل دربند بودن اعضاي كنسولگري الجزاير در مالي به عنوان گروگان در دست گروهي مسلح است كه در ماه آوريل آنها را ربودند.
كارشناس مسائل آفريقا تاكيد كرد كه دولتمردان الجزاير همچنين از واكنش عناصر گروه القاعده در منطقه و از جمله در خود الجزاير بيمناك هستند. گروه هاي طوارق نيز در باره مداخله نظامي الجزاير در مالي هشدار داده اند. چه آنهايي كه تابعيت الجزايري دارند و چه اتباع كشورهاي ديگر كه در الجزاير زندگي مي كنند در نتيجه امنيت ملي براي الجزاير از همه چيز مهمتر است.
ياد آور مي شود كه از ماه ژانويه به اين سو نبردهاي شديدي ميان شورشيان طوارق و ارتش مالي در شمال آن كشور جريان دارد.
اين درگيري ها باعث آواره شدن بيش از 250 هزار نفر در داخل و خارج از مالي شده است.
پس از كودتاي 22 مارس در مالي شورشيان طوارق و القاعده بخش گسترده اي از شمال اين كشور را به تصرف خود در آوردند.
وهابيون وابسته به القاعده كه شمال مالي را در دست گرفته‌اند، مساجد و ضريح بزرگان صوفي در شهر تاريخي تمبكتو را تخريب كردند و اين موضوع واكنش شوراي امنيت و نهادهاي بين المللي را به دنبال داشت.
هنوز مشخص نيست اين افراد به گروه هاي جهاديي كه از پنج ماه پيش كنترل شمال مالي را برعهده دارند، تعلق دارند، يا خير.
Ma.18:10.29

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها