معاون وزير نفت:

استراتژی ایران پرهیز از خام فروشی است

استراتژی ایران پرهیز از خام فروشی است
يکشنبه 14 آبان 1391 - 17:06

معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با تأکيد بر اهميت جايگزيني صنعت پتروشيمي به جاي صادرات نفت خاطرنشان کرد، استراتژي اين است كه از خام فروشي پرهيز شود.

"عبدالحسين بيات" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، درباره اظهارات وزير نفت در نمايشگاه "ایران پلاست" مبنی بر اینکه صنعت پتروشيمي مي تواند جايگزين صادرات نفت باشد، تأکید کرد: اگر كل زنجيره را درنظر بگيريم و كل محصولات بالادست را در اين قسمت فرآوري کرده و  كالاهاي نهايي و نيمه نهايي صادرات كنيم، این روند ارز مورد نياز كشورمان را تامين مي كند؛ و نياز به صادرات نفت يا فرآورده هاي ديگر براي تامين ارز كشور نخواهیم داشت؛ استراتژي اين است كه از خام فروشي پرهيز شود.

رشد سریع ایران در صنایع پتروشیمی

بیات در خصوص اهمیت هشتمین نمایشگاه بین المللی "ایران پلاست"، با اشاره به سرعت و رشد بسیار خوب ایران در صنایع پتروشیمی گفت: ما از نظر توليد صنایع پتروشیمی در منطقه خاورميانه دومين مقام توليد كنننده را بعد از عربستان با ظرفيت توليد نزديك به 55 ميليون تن داريم که تا پایان سال به 60 میلیون تن می رسد، و 25 و چهار صدم درصد توليدات صنايع پتروشيمي خاور ميانه از طريق ايران توليد و تامين مي شود .

بیات اظهار امیدواری کرد با توجه به سرعت بسیار خوب ایران در زمین تولیدات پتروشیمی، ایران به زودی به رتبه اول در منطقه دست یابد.

استقبال شرکتهای خارجی از نمایشگاه ایران پلاست

وی ادامه داد: به همین دلیل براي ارتباط با مشتريان داخلي و خارجي نمايشگاهي با نام ايران پلاست طراحي شد كه بستري است براي فرهنگ سازي و اطلاع رساني از آخرين دستاوردهای ایران و همچنین تبادل تجربه متخصصان داخلي و خارجي .. علاوه بر این مي توانيم در این نمایشگاه فرصت سرمايه گذاري هاي جديدي را شناسايي  كنيم و آن را به سرمايه گذاران معرفي مي كنيم .

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با ابراز رضایت از استقبال شرکتهای خارجی از نمایشگاه ایرن پلاست، خاطرنشان کرد: سال گذشته بيش از 18 ميليون تن از تولیدات به ارزش بیش از 14 میلیارد دلار صادرات داشتیم؛ این تولیدات به بيش از 60 كشور دنيا در اروپاي غربي و شرقي و كشورهاي افريقايي و اسيايي و برخي كشورهاي امريكاي جنوبي و شمالي و گاهي نيز كشورهاي امريكاي مركزي صادر شده است.

بیات بارزترين كشورهاي شركت كننده در نمایشگاه امسال را فرانسه، آلمان، ايتاليا، اتريش، ژاپن، هند، چين و كشورهاي خاور ميانه عنوان کرد و گفت: بعضي كشورهاي خارجي به من گزارش كردند كه محصولات جمهوري اسلامي ايران به دليل كيفيت خوبي كه دارد به محض ورود به گمرك اين كشورها خريدار پيدا مي كند.

محدودیتها تأثیری بر برنامه توسعه نداشته است

معاون وزير نفت تأکید کرد: محدوديت هاي بين المللي نمي تواند برنامه هاي توسعه ما را تحت تاثير قرار دهد، البته چالشها و زحماتي براي ما ايجاد مي كند اما تمام برنامه هاي توسعه ما تا كنون به خوبي پيش رفته است.

بیات ادامه داد: از ديد كارشناسانه و نه تبليغاتي مي گويم، اين محدوديت ها كه تعدادي از بدخواهان ملت آن را تحريم می نامند، باعث شكوفايي و رويش يك سري فناوريها و ساخت و ساز ها و نوآوريها در كشور ما شده است؛ مانند فناوری "غشا" که در کشور وجود نداشت، ولی چند روز پيش من از بومي شدن اين تكنولوژي و توليد انبوه آن در كشور بازديد كردم.

بومی شدن فناوری غشا در کشور

بیات در توضیح فناوری غشا گفت: در واحد هاي توليدي، پساب و ضايعات صنعتي بايد تصفيه شوند؛ انواع آلودگي در اين پساب ها وجود دارد كه اگر به خوبي مهار نشود باعث آلودگي محيط زيست و به خطر افتادن زندگي بشر مي شود . تكنولوژي غشا که فناوری پیچیده ای است، براي تصفيه اين پساب ها به كار گرفته مي شود.

دلیل کاهش صادرات توسعه صنایع تکمیلی است

بیات تأکید کرد: ما در بحث صادرات تا كنون خوشبختانه هيچ مشكلي نداشتيم و اگر زماني به اين آمار برسيم كه ميزان صادرات كاهش پيدا كرده است، دليل اصلي آن توسعه صنایع تکمیلی می تواند باشد.

استراتژی توسعه در ایران

معاون وزير نفت خاطرنشان کرد: استراتژي توسعه ما اين است كه اول توسعه را براي تامين نياز داخل كشور انجام بدهيم تا در واقع محصولات پايه و محصولات مياني پتروشيمي تامين شود، و بعد از آن اجازه صادرات را بدهيم .

بيات درباره سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت با وجود تحریم های غرب، گفت: خوشبختانه برنامه 5 سال آينده توسعه ما معادل برنامه توسعه 50 سال گذشته است؛ برنامه توسعه آتي ما درآينده هم براي اين است كه 55 ميليون تن ظرفيت جديد ايجاد كنيم ، اكنون بيش از هفتاد طرح توسعه پتروشيمي دردست اجراست كه بين 5 درصد و 10 درصد تا 99 درصد پيشرفت را دارند و فعال هستند و اين محدوديت هاي جهاني هم نتوانسته است كه براي دستيابي به اين توسعه ، محدوديتي براي كشور ما ايجاد كند.

بهار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

بیات ادامه داد: اكنون بهار سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي ايران است، و مزيت ها و جاذبه هاي آن از صنايع ديگر در كشورهاي ديگر خيلي بيشتر و برجسته تر است و سرمايه گذاران مي توانند با پرس و جو از كساني كه درگذشته در ايران سرمايه گذاري كرده و علاوه بر گرفتن اصل سرمايه سود فراواني هم نصيب آن ها شده، به اين كار اقدام كنند.

هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست امروز با حضور رستم قاسمی وزیر نفت ، عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و متخصصان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه بالغ بر 400 شرکت ایرانی و 100 شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اتریش، کره جنوبی، چین، ترکیه، عربستان سعودی، تایلند، تایوان و برخی دیگر از کشورها در پنج بخش به ارائه محصولات خود می پردازند.



پربیننده ترین خبرها