رایزنی اولاند و عبدالله برای سرنگونی دولت لبنان

رایزنی اولاند و عبدالله برای سرنگونی دولت لبنان
سه شنبه 16 آبان 1391 - 11:23

يك روز پس از سفر "فرانسوا اولاند" رئيس جمهور لبنان و ترك بيروت به سمت رياض، محافل ديپلماتيك پس از اطلاع از بخشي از گفت و گوهاي اولاند با عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان، از توافق اين دو براي تغيير دولت نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان خبر دادند.

به گزارش پايگاه خبري العالم به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، منابع آگاه تاكيد كردند: حضور "سعد الحريري" در ديدارهاي صورت گرفته در عربستان، پيامي آشكار براي ميقاتي است و آن اين كه ميقاتي نخواهد توانست كابينه‌اي بي طرف داشته باشد و ديگر هيچ گونه سازش و مذاكره‌اي در خصوص نخست وزيري دوباره او مطرح نخواهد بود زيرا او ضربه‌اي مستقيم به طايفه خود وارد كرد و زمينه را براي بازگشت لبنان به پيش اوضاع قبل از سال 2005 فراهم كرد و بر همه تجاوزها و نقض حاكميت استقلال لبنان سرپوش نهاد كه آخرين مورد آن ترور وسام الحسن بود.

به گفته منابع ديپلماتيك، وقتي رئيس جمهور فرانسه درباره موضع عربستان در قبال تداوم حضور ميقاتي در سمت نخست وزيري  در هر كابينه آينده لبنان سئوال كرد، پاسخي كه در حضور حريري شنيد اين بود كه "به هيچ وجه نمي‌توان ميقاتي را پذيرفت."

 بر پايه اين اطلاعات، فرانسه و عربستان به توافق رسيدند كه ميقاتي را به طور كامل از نخست وزيري كنار بگذارند. در اين ميان اقدام اولاند در اكتفا به ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان و ديدار نكردن با نجيب ميقاتي و نبيه بري رئيس مجلس، و علاوه بر آن ديدار با پادشاه عربستان در حضور الحريري، حاوي پيامي عربستاني - فرانسوي است كه قائل به دعوت از دولت براي استعفا و خودداري از انديشيدن به نخست وزيري دوباره لبنان است.

عليرغم اين خبرها و بر خلاف برخي شايعات رسانه‌اي، سفر ميقاتي به فرانسه كه قرار است در 19 ماه جاري قرار است صورت گيرد، همچنان به قوت خود باقي است و انتظار مي‌رود در اين سفر با مسئولان ارشد فرانسه ديدار كند و در جلسه گفت و گو در مقر مجلس فرانسه شركت كند و به سئوالات مرتبط به اوضاع منطقه و لبنان پاسخ گويد.

سرنوشت كابينه لبنان، همچنان موضوع كشمكش‌هاي سياسي نيروهاي ذي‌ربط در لبنان است با اين حال به نظر مي‌رسد موضوع استعفاي دولت قطعي شده و تنها نيازمند توافق و تعيين ساز و كارهاي لازم است و حل اين مساله نيز منوط به رايزني‌هايي است كه در بعبدا و به دور از افكار عمومي در جريان است كه اطلاعات حاكي از اين رايزني ها نشان مي دهد كه سازوكارهاي متعددي براي كابينه آينده مطرح هستند كه از ميان آنها مي‌توان به تشكيل كابينه مشتكل از سه گروه 10 تايي يا سه گروه هشت تايي يا حتي بر اساس ساختار 12 به 9 به 9 است.

اين در حالي است كه جريان 14 مارس همه طرح‌هاي ارائه شده را رد و اعلام كرده است: هدف ما سهم خواهي نيست به همين سبب با به دست آوردن يك يا دو وزارتخانه راضي نخواهيم شد ما خواهان كابينه‌اي بي طرف هستيم كه بر انتخابات نظارت كند و پس از آن تسليم تحولات سیاسی کشور خواهيم بود. به اين ترتيب ما با دولت وحدت ملي يا دولت شراكت مخالفيم زيرا چنين كابينه‌هايي، دو برنامه متناقض خواهند داشت كه توافق بر سر آن ها غيرممكن خواهد بود.

گفته می‌شود که پس از ترور وسام الحسن در بیروت، جریان 14 مارس دست به یک کودتای خیابانی علیه دولت میقاتی زد و بر آن بود تا سرای حکومتی را تصرف کند اما این مساله با هشیاری دولت، ارتش و نیروهای امنیتی ناکام ماند و پس از آن این جریان اقدام به ناآرام کردن کشور کرد.

26

پربیننده ترین خبرها