هشدار اتحادیه اروپا به پارلمان انگلیس در باره مخالفت برگزیت/ احتمال سقوط دولت ترزا می

هشدار اتحادیه اروپا به پارلمان انگلیس در باره مخالفت برگزیت/ احتمال سقوط دولت ترزا می
جمعه 9 آذر 1397 - 17:27

رئیس شورای اروپا که برای شرکت در نشست گروه 20 به آرژانتین سفرکرده است هشدار داد چنانچه پارلمان انگلیس به توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق ندهد یا برگزیت صورت نمی‌گیرد و یا انگلیس بدون دست‌یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش منابع انگلیسی، دونالد توسک تصریح کرد که توافق به‌ دست ‌آمده بهترین و تنها سند قابل ‌دستیابی است. "اما اگر پارلمان [انگلیس] به آن رأی ندهد به شما اطمینان می‌دهم که ما برای هر سناریویی آمادگی داریم."
توافقنامه برگزیت که یکشنبه گذشته از سوی سران 27 کشور اروپایی در نشست فوق‌العاده بروکسل به تصویب رسید، در افکار عمومی انگلیس با مخالفت زیادی مواجه شده است.
جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون دولت گفته است: حزب کارگر با توافقنامه سرهم‌بندی شده «می» که مشاغل، حقوق و معیشت مردم را به مخاطره می‌اندازد، مخالفت می‌کند.
او از توافقنامه‌ای سخن گفت که تمام خلأهای سند دولت را تکمیل و کمک می‌کند تا اقتصاد انگلیس شکوفا شود.
کوربین پیش‌بینی کرد که توافقنامه برگزیت در پارلمان رأی نخواهد آورد و افزود که تمرکز او اینک روی برگزاری انتخابات سراسری و روی کار آمدن دولت حزب کارگر است. 
هم‌زمان بسیاری از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر و احزاب مختلف سیاسی با توافقنامه به ‌دست‌آمده اعلام مخالفت کرده‌اند.
بر اساس برنامه اعلام‌ شده، این توافقنامه روز 11 دسامبر (20 آذر) در پارلمان به رأی گذاشته خواهد شد و درصورتی ‌که با آن مخالفت شود، آینده نامعلومی در انتظار دولت و قطار برگزیت خواهد بود. ناظران بر این باورند چنانچه این توافق رأی نیاورد دولت «می» سقوط خواهد کرد.
او با این ‌حال دیروز طی سخنانی در کمیته پارلمانی موسوم به هماهنگی تصریح کرد که توافق به ‌دست ‌آمده، تنها سندی است که اروپایی‌ها با آن موافق هستند.او از نمایندگان خواست به‌جای بررسی سایر گزینه‌ها، روی توافق به ‌دست ‌آمده متمرکز شوند و 'به رأی مردم احترام بگذارند'.
نخست‌وزیر احتمال خروج انگلیس بدون توافق با اتحادیه اروپا را رد نکرد و افزود: اگر کسی نگران این مساله است روی توافق به‌دست ‌آمده متمرکز شود. وی ادعا کرد که تأخیر درروند خروج از اتحادیه اروپا، منجر به ازسرگیری مذاکره با اتحادیه اروپایی خواهد شد که با این ایده مخالف است.
او بار دیگر با برگزاری مجدد همه ‌پرسی برگزیت مخالفت کرد و گفت چنین اقدامی اعتماد در سطح جامعه را از بین خواهد برد و منجر به شکاف بیشتر و ابهام خواهد شد. 
«می» همچنین امروز پیش از سفر به آرژانتین به خبرنگاران گفت : ما به توافق وبی دست ‌یافتیم و به نظر من این مساله برای سایر کشورها هم مهم است. او بار دیگر از نمایندگان پارلمان کشورش خواست تا از توافق به ‌دست‌ آمده حمایت‌ کننده چرا که به گفته او هر گزینه دیگری عواقب نامعلومی خواهد داشت. 
به گزارش ایرنا به نقل از منابع انگلیسی، تازه ‌ترین نظرسنجی‌های منتشرشده نشان می‌دهد که تنها 17 درصد مردم انگلیس با توافقنامه برگزیت موافق و 51 درصد خواهان ادامه عضویت در اتحادیه اروپا هستند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 24 مردم انگلیس موافق خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند.
بانک مرکزی و وزارت دارایی انگلیس دیروز در گزارش‌های جداگانه‌ای درباره پیامدهای برگزیت هشدار داده و اعلام کردند که خروج از اتحادیه اروپا به هر شکلی، رونق اقتصادی انگلیس را آسیب می‌زند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها