صهیونیست ها به کاهدان زدند

صهیونیست ها به کاهدان زدند
شنبه 10 آذر 1397 - 18:54

رسانه های بین المللی شامگاه پنجشنبه از حمله موشکی (راکتی) به چند موضع در خاک سوریه از سوی رژیم صهیونیستی و همچنین شلیک پدافند هوایی سوریه به سوی این موشک ها و ساقط کردن آنها خبر دادند.

العالم ـ سوریه

این حمله، اولین تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه پس از تحویل سامانه پدافند هوایی اس 300 روسیه به سوریه و پنجاه و پنجمین تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی طی 18 سال گذشته به خاک سوریه می باشد. 
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه چهار فروند موشک (راکت) شلیک شده به خاک این کشور را پیش از رسیدن به هدف، رهگیری و ساقط کرد. 
این خبرگزاری همچنین از سرنگونی یک فروند جنگنده - بمب افکن متجاوز رژیم صهیونیستی خبر داد. 
یک منبع نظامی در گفت وگو با اسپوتنیک ضمن اعلام این مطلب، گفت: تمامی موشک های متجاوز قبل از رسیدن به هدف توسط سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه ساقط شد. 
در عین حال پایگاه خبری صهیونیستی دبکافایل نیز ادعا کرد که ارتش اسراییل در حمله گسترده پنجشنبه شب خود که به مدت 75 دقیقه با استفاده از موشک های سطح به سطح انجام شد، 15 هدف متعلق به ایران، حزب الله و سوریه را در خاک سوریه منهدم کرده است. 
طبق ادعای این وبسایت صهیونیستی، این عملیات توسط نیروی هوایی اسرائیل صورت نگرفته، بلکه با استفاده از دو نوع موشک زمین به زمین موسوم به 'لورا' با برد 400 کیلومتر و همچنین موشک هدایت شونده بردکوتاه "تموز" انجام گرفته است. 
بر اساس این گزارش ادعایی، موشک های فوق دست کم 15 سایت را که اکثرا در اختیار سپاه پاسداران و حزب الله بوده اند در مناطق وسیعی از ارتفاعات حرمون در شمال سوریه گرفته تا منطقه ازرع، هدف قرار داده اند. 
طبق ادعای صهیونیست ها، مناطق دیگری همچون الزبدانی و الکسوه در جنوب دمشق نیز مورد اصابت موشک های اسرائیلی قرار گرفته اند، ادعاهایی که همگی از سوی مقامات سوری و منابع مطلع رد شده است. 
روس ها در دهم مهر ماه جاری چهار سامانه پرتابگر اس300 را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال و تحویل ارتش سوریه دادند و این سامانه های دفاعی در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوری ها همچون سام پنج (اس200) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – 75 قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه به حساب می آید که در کنار هم موجب تقویت دفاع هوایی این کشور شده است. 
اخبار و گزارش های دریافتی حکایت از آن دارد که خلاف تصور اسرائیلی‌ها سامانه‌های پدافند هوایی اس 300 شامگاه پنجشنبه شلیک نکرده اند و سامانه های اس 200 سوریه تمام موشک های (راکت های) شلیک شده به سمت اهداف مورد نظر صهیونیست ها را در هوا منهدم کرده اند. 
بنا بر اخبار دریافتی، حمله موشکی (راکتی) رژیم صهیونیستی به برخی از مواضع ارتش سوریه در جنوب پایتخت این کشور با پاسخ واحدهای معمولی پدافند سوریه مواجه شد و علیرغم اینکه این حمله به نظر یک تست گرم سامانه پدافند هوایی اس 300 سوری‌ها به شمار می‌رفت، اما آنها با هوشیاری کامل سعی کردند با همان سامانه های پیشین خود با این تهدید مقابله کرده و از اس300 های خود در مقابل موشک پرانی های رژیم‌صهیونیستی استفاده نکنند. 
سوری ها حدود دو ماه بود که انتظار چنین حملاتی را از سوی رژیم صهیونیستی داشتند و به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها این بار نیز به کاهدان زده باشند، چرا که فرماندهی ارتش سوریه با درک صحیح از چنین اقدامی از به کارگیری پدافند اس 300 خودداری کرد و اجازه نداد توانایی و قدرت این سامانه دفاعی در برابر یک حمله موشکی در این سطح توسط صهیونیست‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد. 
البته انتظار است که رژیم صهیونیستی در طول روزها و هفته‌های آینده بار دیگر برای آزمایش سامانه پدافند هوایی اس 300 سوریه و همچنین توانمندی‌های خود برای عبور از آن، دست به موشک پرانی بزند، بنابراین جا دارد که در این مورد تدابیر ویژه از سوی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان اتخاذ شود، چرا که صهیونیست ها به هیچ عنوان حاضر نیستند، آسمان سوریه را برای خود ناامن ببینند، بلکه دوست دارند این آسمان را که چند سالی بود بر اثر جنگ تحمیلی به این کشور به دست گرفته بودند، همچنان در اختیار داشته باشند. 
باید گفت که تجاوز شامگاه پنجشنبه اسراییل به سوریه احتمالا برای تست عملکرد سامانه اس 300 بوده که با تیزهوشی اپراتورها و فرماندهی سوری به کار گرفته نشد، هرچند سامانه های اس 300 سوریه در اطراف فرودگاه تی4 در استان حمص در شمال دمشق مستقر شده و فاصله نسبتا زیادی تا جنوب سوریه (کسوه) دارد، اما این منطقه را نیز پوشش می دهد. 
سامانه دفاع هوایی 'اس 300' روس ها دهم مهر ماه سال جاری از سوی مسکو تحویل ارتش سوریه شد، اقدامی که از همان ابتدا با مخالفت های شدید سران رژیم صهیونیستی مواجه گردید. 
به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی S300 از سوی روس ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک 'کراسنوخا 4' را نیز در همین زمان تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال 2012 نهایی و سال 2013 در ارتش روسیه وارد خدمت شده است. 
کراسنوخا از اولین سامانه هایی بود که در فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می شود که برد اخلال آن در سامانه های ارتباطی و رادیویی حدود 250 کیلومتر است، این سیستم می تواند تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند. 
پدافند هوایی سوریه در تاریخ 21 بهمن 1396 توانست با سامانه پدافند هوایی سام پنج یا همان S200 که با کمک همپیمانان سوریه ارتقا یافته بود، دو فروند جنگنده - بمب افکن پیشرفته متجاوز F16 رژیم صهیونیستی را در خاک سوریه هدف قرار دهد که یک فروند آن کاملا منهدم و یک فروند دیگر نیز آسیب جدی دید؛ این اقدام سامانه پدافند هوایی سوریه موجب نگرانی سران رژیم صهیونیستی شد. 
جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی در اقدام ماقبل آخر تجاوزگرانه خود در خاک سوریه در24 شهریور ماه سال جاری (1397) که پنجاه و چهارمین مورد آن در 18 سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F16 با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس 200 سوریه قرار داده و موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمامی 15 سرنشین این هواپیما شدند. 
این اقدام صهیونیست ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فراهم آورد و باعث شد تا 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهور روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس 300 را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری ها نسبت به تحویل آن می گذشت. 
وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در سوریه و کشته شدن 15 سرنشین نظامی روس آن با اسرائیل است. 
'ولادیمیر پوتین' رئیس‌ جمهور روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است. 
به طور حتم استفاده کامل ارتش سوریه از سامانه پدافند هوایی اس 300 در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی این کشور می تواند معادلات رژیم غاصب صهیونیستی را در سوریه و منطقه دستخوش تغییر و تحول جدی کند. 
همچنین مطمئنا تحویل کامل سامانه پدافند هوایی S300 به ارتش سوریه از سوی روسیه و تقویت این سامانه پدافندی، تحولی چشمگیر در مقابله با تجاوزهای مکرر بمب افکن های رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه، انگلیس و هر کشور متجاوزی که بخواهد به حریم سوریه تجاوز کند، خواهد بود. 
به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی به ویژه در حدود هشت سال گذشته (که بحران سوریه آغاز شد)، با کمک هواپیماهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی با بمباران مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی کمک حال خوبی برای تروریست ها در سوریه بوده و اقدام به تقویت جبهه تروریسم در سوریه کرده است، اما تقویت پدافند هوایی سوری ها در ماه های اخیر موجب پریشان حالی سران رژیم صهیونیستی شده و آنها را با چالش جدیدی روبه رو کرده است. 
نکته قابل توجه در تقویت پدافند هوایی سوریه این است که 'میشل عون' رئیس ‌جمهور لبنان نیز از روسیه درخواست کرده که آسمان این کشور نیز تحت چتر پدافند موشکی مستقر در سوریه قرار گیرد تا مانع پرواز جنگنده - بمب افکن ‌های صهیونیستی بر فراز لبنان شوند، اقدامی که نگران مقامات صهیونیستی را افزایش خواهد داد. 

پربیننده ترین خبرها