روزنامه گاردین :

حمايت انگليس از سران عرب فساد آور و خطرناك است

حمايت انگليس از سران عرب فساد آور و خطرناك است
پنج‌شنبه 18 آبان 1391 - 07:10

العالم -روزنامه انگليسي " گاردين " در مقاله اي درباره پيامدهاي ويرانگر حمايت هاي فاسد و خطرناك انگليس از كشورهاي حوزه خليج فارس هشدار داد.

" سيماس ميلن " (Seumas Milne) نويسنده مقاله روزنامه گاردين با اشاره به سفر اخير " ديويد كامرون " به كشورهاي حوزه خليج فارس نوشت " ديكتاتورهاي عرب " كه نخست وزير انگليس  به آن ها سلاح فروخته است ، دير يا زود از قدرت كنار مي روند و كشورهاي غربي حامي آنان ، تاوان حمايت فاسد و خطرناك را خواهند پرداخت.

ستون نويس روزنامه گاردين درمقاله خود افزود " ادعاي  كامرون درخصوص حمايت از " بهار عربي " در سفري كه وي اين هفته با هدف فروش اسلحه به " ديكتاتورهاي حاكم بر كشورهاي حوزه خليج فارس " انجام داد ،  به منزله انحطاط سياسي و اخلاقي جديد است؛ زيرا نخست وزير انگليس هيچ درخواست جدي از حاكمان مستبد براي برگزاري انتخابات آزاد در كشورهايشان و يا حتي دعوت از آنان براي احترام به حقوق بشر  نداشت.

به نوشته گاردين " با افزايش سركوب هاي وحشيانه اعتراض هاي دموكراتيك مردمي در كشورهاي عرب توسط شاهان و شاهزداگان مستبد عرب ، نخست وزير انگليس به آنان مدال  " احترام و دوستي " اعطا مي كند و اين حكام كه كشورهايشان بيشترين ميزان ذخاير نفت جهان را دارد ، هزينه هاي ميلياردي براي سلاح هاي انگليس صرف مي كنند.

نويسنده انگليسي با اشاره به اينكه كامرون بيشتر در قالب يك تاجر اسلحه و تلاش براي تبليغ شركت هاي سازنده اسلحه در ا نگليس وارد منطقه شده افزود : هدف ديگر ديويد نخست وزير انگليس  از سفر به كشورهاي حوزه خليج فارس از بين بردن تنش هاي جزئي است كه در پي انتقادهاي پارلماني انگليس و اروپا از وضعيت حقوق بشر در كشورهاي حوزه خليج فارس در روابط لندن و اين كشورها به وجود آمده بود.

به گفته ميلن ، اصلا" تعجبي ندارد كه نخست وزير انگليس رسانه ها را در پوشش سفر كوتاه خود به كشورهاي حوزه خليج فارس محدود كرد ، زيرا پيام او به امرا و حكام عرب كاملا" آشكار بود و نيازي به توضيح و پوشش مفصل نداشت ، پيام اين بود كه " مهم نيست كه در كشورهاي شما انقلاب عربي رخ داده است يا خير ، مهم اين است كه طبق معمول هميشه ، تجارتي با حاكمان ديكتاتور حوزه خليج صورت مي گيرد".
 
در ادامه مقاله گاردين آمده است : به نظر مي رسد كه رژيم هاي حوزه خليج فارس و حاميان غربي آنان با سركوب قيام مردم بحرين و خريد آن در عربستان سعودي و تلاش براي به سرقت بردن آن در ليبي و سپس در سوريه ، راه را بر روي هر انقلاب عربي در كشورهايشان بستند ، همچنانكه از قضيه طايفه گري عليه شيعيان بهره برداري بسيار كردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها