احتمال سفر اسماعیل هنیه به مصر

احتمال سفر اسماعیل هنیه به مصر
شنبه 3 ارديبهشت 1390 - 07:30

اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين در باريکه غزه تاکيد کرد که سفر وي به مصر امري محتمل است، اما با وجود ارايه طرح هاي مختلف براي پايان دادن به شکاف داخلي، هنوز هيچ تحولي در زمينه آشتي ملي صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ، هنیه در گفت وگو با روزنامه "القدس العربی" خاطر نشان کرد که شاید اقداماتی در راستای سفر وی به مصر پس از سقوط رژیم سابق این کشور و یا سفر به کشورهای دیگر صورت گرفته باشد، اما مشکل مربوط به موافقت و یا مخالفت طرف های مقابل با این سفرها نیست؛ بلکه مشکل اصلی ناشی از اوضاع فلسطین و ماهیت محاصره و تمایل به پایان دادن به این محاصره است.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات آشتی ملی فلسطین؛ به ویژه در سایه طرح های فلسطینی ارایه شده از سوی خود او (هنیه) و یا طرح محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد که تحولی در زمینه آشتی ملی صورت نگرفته است و مسایل مطرح شده از سوی تشکیلات رام الله امیدوار کننده نیست.

 

بر اساس طرح هنیه برای آشتی ملی، قرار بود محمود عباس به منظور آغاز گفت وگوها برای توافق بر سر تمامی پرونده های مورد اختلاف سفری را به باریکه غزه انجام دهد، اما وی با تحریف این طرح، خواستار سفر به غزه به منظور تشکیل دولت وحدت ملی با حضور شخصیت های مستقل و بسترسازی برای برگزاری انتخابات بدون هر گونه گفت وگو و مذاکره میان طرف های داخلی شده بود.

 

پس از سقوط رژیم سابق مصر به ریاست جمهوری حسنی مبارک، روابط جنبش حماس با طرف مصری تا حد زیادی بهتر شده است و اسماعیل هنیه ضمن تماس تلفنی با عصام شرف نخست وزیر مصر برای تبریک تصدی این سمت به وی، بارها از مواضع جدید قاهره در دوره پس از پیروزی انقلاب مردمی مصر تمجید کرده است.

 

جنبش حماس نیز که هنیه یکی از برجسته ترین رهبران آن به شمار می رود، بر بهبود روابط با مصرپس از سقوط رژیم حسنی مبارک تاکید کرده است و این مساله در سفرها و مذاکرات میان رهبران این جنبش و مراجع مصری به وضوح مشهود است.

 

در همین راستا، دولت مصر اخیرا میزبان تعدادی از گروه های فلسطینی و در راس آنها جنبش های فتح و حماس و محمود عباس رییس تشکیلات رام الله بود که در دیدارهای جداگانه با این طرف ها، راه های پایان شکاف داخلی و ایجاد تسهیلات لازم برای سفر شهروندان فلسطینی از طریق گذرگاه مرزی رفح را مورد بررسی قرار داد.

پربیننده ترین خبرها