فریاد سرنگونی پادشاه اردن در قلب پایتخت

فریاد سرنگونی پادشاه اردن در قلب پایتخت
جمعه 26 آبان 1391 - 15:35

هزاران شهروند اردني در اعتراض به طرح افزايش بهاي سوخت، امروز جمعه در امان با برگزازي تظاهرات و سر دادن شعارهايي بي سابقه، خواستار كناره گيري عبدالله دوم پادشاه اين كشور از قدرت شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نيروهاي امنيتي اردن، راهپیمایان را که شعارهایی چون "ملت سرنگوني رژيم را مي خواهد نه اصلاحات"، "عبدالله باید ساقط شود " سر می دادند، متفرق کردند.

سر دادن شعار علیه پادشاه و درخواست براي کناره گیری وي، در اردن امري کم سابقه است، زیرا برخلاف قانون کشور محسوب می شود و می تواند به بازداشت شعاردهندگان منجر شود. نيروهاي امنيتي از حرکت راهپیمایان به سوی کاخ پادشاه (كه 8 كيلومتر از محل تظاهرات فاصله دارد) جلوگیری کردند.

"زكي بني ارشيد" از رهبران اخوان المسلمين اردن در این خصوص به فرانس پرس گفت: درخواست براي سرنگوني رژيم اردن به علت سياست هاي اشتباه، افزايش قيمت ها و بي توجهي به درخواست براي اصلاحات روز به روز بيشتر مي شود.

تظاهرات اعتراض آمیز مشابهي نيز در شهرهای الكرك، الطفيله، معان در جنوب و اربد و جرش (در شمال)، برگزار شد. اعتراضات مردم اردن از روز سه شنبه و در پی تصميم دولت برای افزايش 10 تا 35 درصدي بهاي فراوده های نفتي به منظور جبران كسري بودجه 5 ميليارد دلاري، شدت گرفته است.

اردن عمده نيازهاي نفتي خود را وارد می کند و اقتصاد این کشور متکی به كمك هاي خارجي است.

 

پربیننده ترین خبرها