تحلیل روز/

بحران های داخلی و خارجی پیش روی کابینه رژیم صهیونیستی در انتخابات آتی

بحران های داخلی و خارجی پیش روی کابینه رژیم صهیونیستی در انتخابات آتی
چهارشنبه 5 دی 1397 - 13:47

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صیهونیستی اخیرا اعلام کرد که کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را منحل و انتخابات پارلمانی را زودهنگام یعنی در اوایل آوریل ۲۰۱۹ برگزار می‌کند، در واقع دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی ناگزیر به انحلال پارلمان و تن دادن به انتخابات زودهنگام شد. این تصمیم نشان می دهد که ائتلاف های سیاسی در رژیم صهیونیستی تا چه حد شکننده است و شرایط سیاسی در این رژیم تا چه میزان ناپایدار است.

العالم-فلسطین اشغالی

بحران هایی که رژیم صهیونیستی هم اکنون در عرصه سیاسی با آنها مواجه است چندان هم پدیده نوظهور و تازه ای نیست و در وهله اول نشانگر شکاف عمیق میان اقشار مختلف شهرک نشین است که از عقاید نژاد پرستانه عده ای در قبال عده ای دیگر در درون جامعه رژیم اشغالگر قدس نشأت می گیرد.

به هر حال وضعیت ناپایدار سیاسی و بحران کنونی رژیم صهیونیستی، را نمی توان بدون در نظر گرفتن بحران های اولیه ای که این رژیم از ابتدا با آن مواجه بود مورد بررسی قرار داد. به این منظور می توان تاکید داشت بحران پیش روی رژیم صهیونیستی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود.

بعد داخلی بحران سیاسی رژیم صهیونیستی: با کاهش نفوذ و محبوبیت مردمی حزب کار رژیم صهیونیستی عرصه سیاسی برای ظهور احزاب دیگری باز شد احزابی که شاکله و ساختاری مبتنی بر افکار نژادپرستانه داشتند مثل حزب کادیما و اسرائیل خانه ما و خانه یهودی و... با این وجود حزب لیکود از سال 1996 که بنیامین نتانیاهو ریاست آن را برعهده گرفت تاکنون قوی ترین حزب این رژیم محسوب می شود.

در همین حال در تازه ترین انتخابات رژیم صهیونیستی (در سال 2015)، عرصه سیاسی این رژیم شاهد ورود عناصر و بازیگران جدیدی بود که همین امر نقش اساسی را در بحران فعلی کابینه نتانیاهو بر عهده دارد. این بحران زمانی آغاز شد که پس از درگیری دو روزه در غزه رژیم صهیونیستی ناگزیر به پذیرش آتش بس شد و پس از آن پس لرزه هایی در درون کابینه این رژیم پدیدار شد که اولین آن استعفای "اویگدور لیبرمن"، وزیر جنگ این رژیم بود. اختلاف نظر میان نتانیاهو و لیبرمن درباره مدیریت درگیری با غزه موجب شد که لیبرمن همراه با وزیر جهانگردی از ائتلاف حاکم خارج شوند. این دو وزیر نمایندگان حزب اسرائیل خانه ما بوده و با خروج این حزب از ائتلاف حاکم ، عملا دولت نتانیاهو از 68 کرسی به 61 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان تنزل پیدا کرد. چالش های نتانیاهو برای راضی کردن نمایندگان حزب خانه یهودی به ریاست نفتالی بنت در خصوص ادامه حضور در ائتلاف حاکم نیز از دیگر موارد این بحران است.

احزاب عضو در ائتلاف حاکم معتقدند که نتانیاهو در آشفتگی فعلی عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی نقش دارد آشفتگی که از بروز اختلافات عدیده ای میان احزاب مختلف ائتلاف حاکم نشأت می گیرد؛ به عنوان مهمترین محور این اختلاف ها می توان به شیوه تعامل با جریان مقاومت فلسطین و نوار غزه و همچنین پیش نویس قانون خدمت سربازی و معافیت یهودیان ارتودکس از خدمت، اشاره کرد.

دیگر عاملی که منجر به ظهور و تشدید بحران اخیر در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی شده است، اتهاماتی است که در زمینه فساد متوجه نتانیاهو شده و ممکن است بر پایه این اتهامات محکوم و حتی به زندان بیفتد و همین امر به مثابه پایان زندگی سیاسی نتانیاهو و حتی حزب لیکود است و وی را به یک مهره سوخته تبدیل می کند.

بعد خارجی بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی: جریان مقاومت در فلسطین و لبنان به عنوان یک نقطه برجسته و عامل مهم در حیات سیاست خارجی رژیم صهیونیستی است؛ همانطور که پیشتر ذکر شد اختلاف نظر میان نتانیاهو و لیبرمن درباره مدیریت درگیری با غزه موجب شد که لیبرمن همراه با وزیر جهانگردی از ائتلاف حاکم خارج شوند و این امر تاثیرات مهمی را در ائتلاف حاکم گذاشت و در جریان سیر تحولات نتانیاهو دریافت که نمی تواند به درخواست احزاب ائتلاف حاکمه درخصوص انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در یک ماه گذشته تن دهد چرا که در این صورت وی یکی از برگ برنده های انتخاباتی خود در پرونده امنیتی را از دست خواهد داد.

نتانیاهو همچنین ضمانت هایی را به حزب بنت داده و توانسته بود آنها را راضی کند تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در ائتلاف حاکم بمانند، اما عامل مهم دیگر در پرونده عوامل خارجی بحران سیاسی رژیم صهیونیستی پرونده تونل های زیرزمینی میان فلسطین و لبنان است که به ادعای رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان آن را حفاری کرده است تا در جنگ آتی علیه رژیم صهیونیستی از این تونل ها استفاده کند.

در واقع پرونده تونل های زیرزمینی میان لبنان و اراضی اشغالی یک جنجال و حربه رسانه ای علیه حزب الله است که با این هدف مطرح شد که نتانیاهو به عنوان تنها ضامن امنیت شهرک های رژیم صهیونیستی معرفی شود، این مسأله حتی می تواند رأی هایی را که اتهامات فساد علیه وی از صندوق های رای خارج کرده است، به آن بازگرداند.

عوامل خارجی و داخلی بحران سیاسی رژیم صهیونیستی در کنار هم و به یک اندازه می تواند در سرنوشت انتخابات آوریل 2019 تاثیر گذار باشد، در همین حال افزایش قدرت جریان مقاومت در فلسطین و لبنان و همچنین عملیات های شهادت طلبانه اخیر در کرانه باختری دو عامل بسیار مهم و تاثیر گذاری است که قطعا در آینده سیاسی رژیم صهیونیستی موثر است.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها