بی تفاوتی آل‌سعود درباره غزه و دخالت در سوریه، بحرین و یمن؛

عربستان هنوز مقاومت را ماجراجویی می داند

عربستان هنوز مقاومت را ماجراجویی می داند
شنبه 27 آبان 1391 - 09:46

عربستان سعودي که قبلا در جريان حملات رژيم صهيونيستي به لبنان، مقاومت را به ماجراجويي متهم کرده بود؛ با وجود دخالت آشکار در يمن، بحرين و سوريه، اتخاذ موضعي "عاقلانه" و آرام کردن اوضاع را خواستار شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان سعودی که طی سالهای اخیر دامنه دخالتهای خود را در منطقه با ورود به جنگی تمام عیار با حوثی‌ها در یمن، لشکرکشی و اشغال بحرین برای سرکوب مردم و حفظ تاج و تخت آل‌خلیفه و حمایت رسانه ای، مالی، و تسلیحاتی از عناصر مسلح در سوریه گسترش داده، اینبار با آغاز دور جدید حملات رژیم اشغالگر به مردم غزه، خواستار اتخاذ "رفتاری عاقلانه" و آرام کردن اوضاع شده است.

"خلیل حرب" در مطلبی در روزنامه السفیر با اظهار شگفتي از این اظهارات پادشاه عربستان سعودی درباره حمله رژيم صهيونيستي به غزه، تأکید کرد: اين گونه سخن گفتن را در شأن پادشاه سوئد است ، نه عربستان.

وی ادامه داد: هيچ كس باور نمي كند كه خبرگزاري عربستان سعودي به نقل از پادشاه این کشور بنويسد : "بايد اوضاع را آرام و رفتاری عاقلانه اتخاذ كرد، نبايد اجازه داد انفعال و هيجان بر تعقل و تدبر غلبه يابد".

مقاومت از نظر عربستان ماجراجویی است

خلیل حرب گفت: اين بيانيه ملوكانه پادشاه عربستان، بيانيه معروف اين كشور در جنگ ژوئيه 2006 را در افکار زنده می کند؛ خبرگزاري عربستان سعودي در آن زمان به نقل از يك " مقام مسئول " نوشت : " عربستان تمايل دارد كه به روشني اعلام كند بايد ميان مقاومت قانونمند با ماجراجويي هاي بدون حساب و كتاب تفاوت قائل شد. " آن گاه به صورت ضمني به رژیم اشغالگر براي ادامه جنگ چراغ سبز داد و گفت: وقت آن رسيده است كه فقط عناصري كه اين اقدامات غيرمسئولانه را پيشه كرده اند، در قبال پيامدهاي آن مسئول باشند؛ و بار بحراني كه به وجود آورده اند، خودشان به دوش بکشند ".

خلیل حرب تأکید کرد: وقتي برادري در آستانه كشته شدن قرار دارد، درخواست " تعقل و تدبر " چه معنايي مي تواند داشته باشد ؟ چه كسي بايد رفتاری عاقلانه اتخاذ کند ؟ تدبير مزبور را چه كسي تعيين مي كند؟ فلسطيني ها و لبناني ها بايد عاقل باشند؟ يا دشمن اشغالگر ؟ قاتل بايد عاقل باشد یا مقتول ؟ .. وقتي رژيم اشغالگر، فلسطيني ها را غافلگير مي كند و شخصيت بزرگي مثل احمد الجعبري را ترور مي كند، چه كسي بايد تعقل و تدبر پيشه كند؟

خليل حرب در ادامه مي نويسد: عربستان سعودي 4 سال پيش با كنار گذاشتن تعقل و تدبر، بر ضد حوثي ها وارد جنگ شد در حالي كه حوثي ها فقيرترين قبيله در جزيره العرب به شمار مي رود، آن گاه اقدام به دخالت نظامي در بحرين كرد تا از رژيم آل خليفه در برابر سياسي ترين ملت در ميان ملت هاي عرب حاشيه خليج فارس حمايت كند. آنگاه در نگاهي به اوضاع سوريه متوجه وجود فرايندي اسرارآمیز تحت عنوان " آزادي " شد، به همين سبب به حمايت تسليحاتي از مخالفان برخاست.

از سوی دیگر، "طارق الحمید" در سرمقاله روزنامه "الشرق الاوسط" که مواضعی نزدیک به سران رژیم سعودی دارد، خواستار توجه به سوریه برای خروج از موضوع غزه شد.

درحالیکه مقاومت فلسطین در منطقه تحت محاصره غزه در تلاش است با همه توان و امکانات خود به تجاوزات مستمر رژیم اشغالگر پاسخ دهد و مانع از ادامه کشتار فلسطینی ها شود، این نویسنده سعودی با مطرح کردن این سئوال که جبهه غزه چرا در این برهه زمانی فعال شده، مدعی شد: "اکنون بهترین راه حل برای خرو ج از موضوع جنگ – یا حمله به- غزه، بازگشت قدرتمند به موضوع سوریه است؛ کسی که موشک های حلبی در غزه را فعال کرده، به خوبی می داند که (در مقاومت فلسطین درمقابل رژیم صهیونیستی) برتری وجود ندارد".



پربیننده ترین خبرها