در پی اعمال سیاست‌های رعب و وحشت بن سلمان؛

فرار جمعی سرمایه داران عربستانی به اروپا

فرار جمعی سرمایه داران عربستانی به اروپا
يکشنبه 9 دی 1397 - 23:03

الشرق از موج فرار سرمایه داران عربستانی به کشور‌های دیگر به همراه خانواده هایشان و کسب تابعیت کشور‌های اروپایی خبر داد.

العالم - عربستان سعودی

الشرق از موج فرار سرمایه داران عربستانی به کشورهای دیگر به همراه خانواده هایشان و کسب تابعیت کشورهای اروپایی خبر داد.

احتمالاً بسیاری از فعالان اقتصادی در عربستان سعودی پس از بازداشت های گسترده ای که توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سپتامبر 2017 با عنوان مبارزه با فساد صورت گرفت... با خود گفته اند که از این پس دیگر عربستان جای امنی برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری نیست....علیرغم خیالبافی ها و وعده های دروغین محمد بن سلمان در قالب چشم انداز 2030 برای اصلاحات اقتصادی، بازداشت های مذکور موجب بدنامی عربستان و از دست دادن جایگاه خود در نقشه اقتصادی جهان گردید. این مسئله همچنین موجب کاهش شاخص های اقتصادی عربستان و سقوط شاخص بورس و فرار سرمایه های داخلی و خارجی از عربستان شد.

بازداشتهای گسترده عاملی اصلی به فکر افتادن سرمایه داران سعودی برای خارج کردن سرمایه هایشان از عربستان و سپس انتقال خود و خانواده هایشان به کشورهای دیگر است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نخستین مقصد آنها به عنوان مکانی امن برای ثروت و زندگی خانواده هایشان است. این کشورها زمینه های لازم را برای تشویق و جذب سرمایه داران عربستانی فراهم کردند و به تامین حمایت های قانونی و اقتصادی از آنها مبادرت ورزیدند.

افزون بر بازداشتهای ظالمانه، خبر قتل خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول نیز مانند صاعقه ای، جامعه عربستان را شوکه کرد و آبروی باقیمانده رژیم سعودی و بن سلمان را ریخت.

نخستین پیامد این جنایت، دامنگیر کنفرانس آینده سرمایه گذاری در عربستان سعودی شد که اکتبر گذشته با شکست سختی همراه شد و بسیاری از شرکت های اروپائی و هیئت ها و شخصیت های اقتصادی در اعتراض به قتل خاشقجی از شرکت در آن انصراف دادند.

پس از آن نیز پس لرزه های قوی اقتصادی همچنان ادامه داشت و شمار زیادی از صاحبان شرکت های خانوادگی و سرمایه داران عربستان به فکر یافتن پناهگاهی خارج از کشور خود افتادند.

روزنامه تایمز آو مالتا در این خصوص نوشته است: 62 شهروند عربستانی وابسته به دو خاندان ثروتمند المهیدب والعقیل تابعیت مالتی دریافت کرده اند و به این شکل شهروند اروپا شده اند. آنها برای دریافت گذرنامه مالتی میلیونها یورو هزینه کرده اند...این دو خاندان عربستانی در مجله فوربس آمریکا به عنوان ثروتمندترین خاندان های جهان معرفی شده اند.

براساس قانونی که مالت در سال 2014 وضع کرده است هرکس در ازای پرداخت 650 هزار یورو می تواند گذرنامه مالتی دریافت و به واسطه آن آزادانه در کشورهای اروپایی تردد کند.

مجموعه شرکت های المهیدب که سال 1946 تاسیس شد در زمینه مصالح ساختمانی و مواد غذایی فعالیت دارد. براساس گزارش مجله فوربس سلیمان المهیدب رئیس خاندان المهیدب بالغ بر سه میلیارد یورو سرمایه دارد. وی و 34 برادر و همسرانش به همراه خانواده هایشان گذرنامه مالتی دریافت کرده اند.

خاندان العقیل نیز مالک شرکت جریر هستند و ثروتشان بالغ بر یک و نیم میلیارد یورو است. 27 عضو این خانواده نیز گذرنامه مالتی دریافت کرده اند.

خبرگزاري صداوسيما

پربیننده ترین خبرها