روایت جدید نیویورک تایمز از شهادت «رُزان نجار»، امدادگر شجاع فلسطینی

روایت جدید نیویورک تایمز از شهادت «رُزان نجار»، امدادگر شجاع فلسطینی
سه شنبه 11 دی 1397 - 21:41

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی به شرح واقعیت شهادت پرستار فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست پرداخته است.

العالم _ فلسطین اشغالی

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در واپسین روزهای سال 2018 در گزارشی تحقیقی به شرح واقعیت شهادت «رُزان نجار»، پرستار فلسطینی که به دست دژخیمان صهیونیست، بی گناه در خون خود غلتید، پرداخته است.

پرستار جوان و محجبه که روپوش سفید او تنها محافظ در برابر گلوله های دشمن بود در میان دود و آتش مسیری را برای کمک به زخمی ها می یابد. او سعی می کند تا خود را به یک زخمی که روی زمین افتاده، برساند. دقایقی بعد در میان هیاهوی شلیک و فریاد، گلوله ای شلیک می شود و درام ظلم علیه مردم فلسطین، تراژدی جدیدی را ثبت می کند. او بخشی از اعتراض علیه خشونت است که با نیرویی مرگبار به خاک می افتد.

برخی شاهدان شهادت این پرستار فداکار گفته اند او در حالی هدف گلوله نیروهای رژیم غاصب قدس قرار گرفت که دستان خود را به نشانه تسلیم بالا برده بود تا بتواند به منطقه وارد شده و به عنوان یک بی طرف به زخمی ها کمک کند. ارتش رژیم صهیونیستی با ارائه ویدئویی ویرایش شده مدعی شد او با بالا بردن دستان سعی داشته تا سپر انسانی برای معترضان فلسطینی شود.

تحقیقات خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز نشان می دهد پرستار نجار و آنچه در عصر روز اول ژوئن رخ داد بسیار پیچیده تر از هر روایتی است و برخلاف ادعای رژیم اشغالگر قدس، خطری از سوی نجار و معترضان، نظامیان صهیونیست را تهدید نمی کرده است. شهادت او تصویری از کاربرد سلاح های پرهزینه جنگی از سوی رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین است.

همه او را می شناختند

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش آورده است: نجار جوان ترین پرستاری بود که در جریان تظاهرات به زخمی ها کمک می کرد. لاستیک های شعله ور پاهای او را سوزانده بودند. دست او شکسته بود ولی همان روز بدون توجه به آن برای کمک به زخمی ها وارد صحنه تظاهرات شد. زمانی که گلوله ای شلیک می شد همه خم می شدند ولی او به همکارانش می گفت «گلوله هایی که می شنویم به ما آسیب نمی رساند.»

تقریبا آنهایی که در جریان اعتراضات حضور داشتند، نجار را حین کمک رسانی مشاهده کرده بود. تصویر او بارها در کلیپ های ویدئویی و عکس ها ثبت شده بود. به گفته یکی از شاهدان، او یک پرستار داوطلب بی پروا بود که به اولویت ایمنی توجه نداشت ولی در نهایت با شجاعت پیروز شد.

تحقیقات میدانی و مدل‌سازی حادثه

خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز پس مدل‌سازی این حادثه متوجه شد گلوله ای که نجار را کشت از سوی یک تک تیرانداز صهیونیست مستقیما به سوی یک پرستار با روپوش سفید که دستان خود را به نشانه تسلیم بالا برده، شلیک شده است. بازسازی صحنه حادثه، بررسی صدها ویدئو و عکس حاکی از این رویداد ناگوار نشان می دهد نه پرستاران و نه افرادی که در آن محل حضور داشتند تهدیدی خشونت آمیز آشکار علیه نظامیان صهیونیست نبودند.

رژیم صهیونیستی مدعی است رزان نجار، در تیراندازی غیرعمد به شهادت رسیده است اما ظاهرا تیراندازی به او در بهترین حالت ناشی از بی مسئولیتی نظامیان و یک جنایت جنگی بوده است ولی تاکنون کسی در این خصوص مجازات نشده است.

نتایج تحقیقات نیویورک تایمز نشان می دهد گلوله ای که نجار را به شهادت رساند به سوی جمعیتی شلیک شده است که تعداد زیادی پرستار مشغول کمک رسانی بوده اند. همچنین تک تیراندازی که به جمعیت شلیک کرده حدود یک کیلومتر با نزدیکترین فرد حاضر در اعتراضات فاصله داشته است. بر اساس آنچه در ویدئوی مدل‌سازی آمده است گلوله ابتدا دو پرستار را زخمی کرده و سپس به نجار اصابت کرده است.

اشتباهات مضاعف

یک فرمانده ارشد اسرائیلی در ماه اوت به خبرنگار نیویورک تایمز گفت که 60 تا 70 فلسطینی در جریان اعتراضات غزه به طور غیرعمد به شهادت رسیدند که این نیمی از مجموع آمار کشته ها را تشکیل می دهد. این در حالی است که قوانین تیراندازی همچنان برای نظامیان صهیونیست تغییر نکرده است و آنها به رغم حضور غیرنظامیان با گلوله های جنگی به آنها تیراندازی می کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، این امر نقض قوانین بین المللی است. زیرا اگر در یک درگیری شمار تلفات غیرنظامیان بالا رود، مقامات ارشد نظامی باید قوانین تیراندازی را تغییر دهند. اقدامی که رژیم صهیونیست کاملا نسبت به آن بی توجه بود.

باشگاه خبرنگاران

پربیننده ترین خبرها